תפריט-לחצו לפתיחה
 

טבעי להיות טבעוני?

שורה של מחקרים מהעת האחרונה מצביעה על כך שטבעונות מסייעת במאבק מול מחלות ותופעות אופייניות לגיל מבוגר ובהן סוגי סרטן שונים, סכרת וכנראה גם דמנציה

מאת אורית אופיר, דיאטנית קלינית

מגמת הטבעונות זוכה בשנים האחרונות לפופולריות בכל הגילים, בעולם ובישראל. הבחירה בטבעונות נובעת משני מניעים עיקריים: ראשית, ההיבט האידאולוגי – הרצון להימנע מהרג וניצול בעלי חיים; שנית, המודעות הגוברת ליתרונות הבריאותיים של תזונה מהצומח. עמדת האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטטיקה, ארגון התזונה המוביל בעולם, היא כי תזונה צמחונית וטבעונית המתוכננת כראוי מתאימה לכל שלבי החיים, ועשויה להקטין את הסיכון לסבול ממחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, השמנה, סרטן וכנראה גם מדמנציה. בכתבה זו אנסה לפרט את הסגולות הבריאותיות של בחירה בטבעונות כדרך חיים בכל גיל, ובמיוחד בגיל המבוגר, בו הסיכונים הבריאותיים רבים יותר.

מפחיתים סיכונים

לפי מחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות, אכילה טבעונית מסודרת מסייעת במאבק נגד כמה מהרוצחים השקטים הגדולים ביותר של המאה ה־21:

מורידים כולסטרול: לטבעונים סיכון נמוך יותר ללקות במחלות לב והם גם בעלי לחץ דם וערכי LDL ("כולסטרול רע") נמוכים יותר. אחד המחקרים אף מצא שתזונה כמעט טבעונית יעילה בהורדת רמות "כולסטרול רע" בדם באותה מידה כמו נטילת תרופות להפחתת כולסטרול מסוג סטטינים ודיאטה דלת שומן רווי.

מפחיתים סיכון לחלות בסוכרת: ישנם מחקרים המראים כי הסיכון של טבעוניים לחלות בסוכרת קטן פי שניים לעומת לא־טבעוניים! באחד המחקרים נמצא שתזונה טבעונית דלת שומן הביאה להפחתה במינון תרופות לסוכרת אצל 43% מהמטופלים – שיפור משמעותי יותר מזה שהושג בתזונה המומלצת על ידי אגודת הסוכרת האמריקאית.

מצמצמים את סיכוני הסרטן: שיעור הסרטן נמוך יותר בקרב טבעונים וצמחונים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית – במיוחד סרטן הערמונית והמעי הגס, השכיחים מאוד בישראל.

טבעונות בגיל השלישי

כיצד ניתן להסביר את ההשפעה המגינה של התזונה הטבעונית?

הרכיבים שמגנים עלינו: תזונה טבעונית עשירה ברכיבים מגנים הקיימים רק בצומח ולא במזון מהחי: סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון. חי מצון הוא תהליך טבעי המתרחש בגופנו, אך כאשר הוא קורה באופן מוגבר, הוא מהווה גורם משמעותי בהתפתחות מחלות לב, סוכרת וסרטן.

שומן רווי – out: תפריט טבעוני הינו נטול כולסטרול ודל בשומן רווי – שני רכיבים המעלים את הסיכון לחלות בטרשת עורקים.

הברזל הנכון: טבעונים לא נחשפים לברזל מסוג Heme ,הקיים בבשר ובדגים. בניגוד לברזל מן הצומח, לגופנו אין יכולת לווסת את ספיגתו של ברזל Heme וקיים סיכון להגיע למצב של עודף ברזל, המביא לתהליכי חמצון מוגברים.

רכיבים חסרים וקיימים בתזונה טבעונית

לעומת הרכיבים שפורטו בשורות הקודמות, ויטמין B12 המצוי גם הוא רק במזון מהחי – מהווה רכיב תזונתי חיוני. הסיכון למחסור ב־B12 עולה אחרי גיל 50 בשל ירידה בספיגת הוויטמין. ההמלצה האמריקאית לאנשים בני 50 ומעלה, ללא קשר לתזונתם, היא ליטול תוסף B12 (הספיגה של ויטמין זה יעילה יותר מתוסף מאשר ממזון). לכן יש להקפיד לבדוק את מינון ה־B12 בבדיקות דם שגרתיות, ובהתאם לצורך להחליט על מינון התוסף. יתר הרכיבים בתזונה טבעונית – כולל חלבון, ברזל וסידן – מצויים בכמויות יפות בקבוצות המזון הצמחיות: קטניות (עדשים, חומוס, שעועית, טופו ועוד), דגנים, אגוזים, גרעינים (במיוחד טחינה מלאה) ירקות (במיוחד ירוקים) ופירות.

זהו עצם העניין

תזונה טבעונית יכולה גם לתמוך בבריאות וחוזק העצם. היא מספקת סידן בכמות נאותה, בעזרת שורה של מזונות: טופו, שעועית לבנה, טחינה מלאה, שקדים, ירקות ירוקים, בטטה, דלורית, תאנים ותפוזים. במיוחד בגיל מבוגר, העצם זקוקה לרכיבים חיוניים נוספים פרט לסידן. אלה נמצאים בעיקר או רק בעולם הצומח: ויטמין K (בעיקר בעלים ירוקים), ויטמין C (למשל בפלפל, כרוב ופירות הדר), מגנזיום (למשל בעלים ירוקים, שקדים וקטניות) ואשלגן (למשל בירקות ירוקים, קטניות, אגוזים, בטטה ותפוז).

הרופאים ממליצים

לאור כל הנתונים הללו, יש להניח שבעתיד נשמע עוד ועוד גופים רפואיים שימליצו על תזונה טבעונית כאסטרטגיה למניעה וטיפול בגורמי התמותה המובילים. הסנונית הראשונה הוא ארגון הבריאות האמריקאי קייזר פרמננטה, הידוע כמוביל בבדיקת מדדי איכות ועלות.

ארגון הבריאות האמריקאי קייזר פרמננטה פרסם לאחרונה הנחיות לרופאיו ובהם נכתב כי "על הרופאים לשקול להמליץ לכל המטופלים שלהם על תזונה המבוססת על הצומח, בעיקר עבור אלו שסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם או מהשמנה"

מול תועלת. לאחרונה פרסם קייזר פרמננטה הנחיות רשמיות לרופאיו, שבהן נכתב כי "מחקרים מראים כי תזונה המבוססת על הצומח מראה תועלת מול עלות… היא יכולה גם להוריד את כמות התרופות הדרושות לטיפול במחלות כרוניות ולהוריד שיעורי תמותה מהתקפי לב. על הרופאים לשקול להמליץ לכל המטופלים שלהם על תזונה המבוססת על הצומח, בעיקר עבור אלו שסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם או מהשמנה".

חשוב מאוד – בכל שינוי תזונתי – ובכלל זה מעבר לתזונה טבעונית – יש להתייעץ עם תזונאי מוסמך, ובכל אופן לעשות זאת באפון הדרגתי, ובהתאם למצבכם הבריאותי.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, נטורופתית וממובילות וממובילות פורום של צמחונות-טבעונות של "עתיד" – עמותת הדיאטנים בישראל. ליצירת קשר: oritofir1@gmail.com

יצירת קשר

  • האחוזות*
    0
  • שם מלא*full name
    1
  • טלפון*full name
    2
  • אימייל*full name
    3
  • הערות*something more
    4
  • תקנון*you like
    קראתי את
    5
  • 6
  • 7