טוען...

החיים בדיור מוגן

בית אבות לעומת בית דיור מוגן

בית אבות או בית דיור מוגן? הדבר הראשון שחשוב להבהיר על ההבדלים בין דיור מוגן לבית אבות, נוגע לעצמאות הדיירים: דיור מוגן הוא בית למבוגרים עצמאיים, החיים בדירות פרטיות ונהנים מחיי חברה תוססים ומגוון פעילויות. לעומת זאת, בית אבות מיועד במרבית המקרים לקשישים שאינם עצמאיים, וזקוקים למסגרת תומכת, עוטפת ולעיתים אף סיעודית.
תאריך:21.03.20

למרות ההבדלים המשמעותיים, רבים עדיין אינם יודעים מה השוני בין בתי דיור מוגן לבתי אבות.  במאמר זה נסקור את ההבדלים השונים בין דיור מוגן לבית אבות וכן בין בית אבות סיעודי לדיור מוגן סיעודי.דיור מוגן לעומת בית אבות

עצמאות הדיירים: בית אבות מול דיור מוגן

הדבר הראשון והמשמעותי ביותר שחשוב להבהיר בנוגע להבדל בין דיור מוגן לבית אבות, נוגע לעצמאות הדיירים: דיור מוגן הוא בית למבוגרים עצמאיים, החיים בדירות פרטיות ונהנים מחיי חברה תוססים ומגוון פעילויות. לעומת זאת, בית אבות מיועד במרבית המקרים לקשישים שאינם עצמאיים, וזקוקים למסגרת תומכת, עוטפת ולעיתים אף סיעודית.

קהילה מול פרטיות 

בתי דיור מוגן מתקדמים, כמו אחוזות רובינשטיין, נבנו מתוך תפיסה חברתית וקהילתית בעלת שני רבדים. הראשונה: פרטיות מקסימלית לדיירים, בדירות ובתים פרטיים מרווחים ומאובזרים.
השנייה: קיום חיי קהילה תוססים, וחיי חברה עשירים בפעילויות, במפגשים, באירועים משותפים ובמתקנים איכותיים. הדיירים נהנים מעצמאות מוחלטת ומנהלים את סדר יומם על פי רצונם, ואף יכולים להמשיך וליהנות מהחיים ומהמתקנים שמחוץ לאחוזה, ככל שיבקשו.

בישול ואפייה - עצמאות מלאה בדיור מוגן
בישול ואפייה – עצמאות מלאה בדיור מוגן

לעומת זאת, בתי אבות אינם מאפשרים אותו סוג של פרטיות ו/או חיי קהילה. בבתי אבות הדיירים מתגוררים בדרך כלל שניים בחדר, ולעתים יותר, כך שהפרטיות מוגבלת.

בנוסף, חיי הקהילה אינם סובבים את אותו מגוון עשיר של פעילויות, מפגשים ומתקנים איכותיים.
סדר היום בבית אבות נקבע על ידי הנהלת המוסד, כך שלדיירי בית האבות אין יכולת לבחור איזו פעילות הם ישתתפו וכך נמנעת מהם העצמאות.

זאת ועוד; בתי אבות מהווים מעין צורת חיים מבודדת של הדיירים, הממעטים לצאת ולבוא בחברה הסובבת אותם, ובדרך כלל אינם מאפשרים גישה אל המתקנים והפעילויות הנמצאים מחוץ לבית האבות.

ספורט בדיור מוגן

דיור מוגן, לעומת בית אבות, מציע לדייריו מגוון רב של פעילויות ספורטיביות, שיוצרות סגנון חיים בריא המצמצם ומונע בעיות רפואיות עכשוויות ואף עתידיות. באחוזות רובינשטיין, למשל, תמצאו בכל אחת מהאחוזות בריכה, חדר כושר מאובזר, אולמות ספורט, ג'קוזי וסאונה, ומגוון גדול מאוד של חוגים ופעילויות.
לעומת זאת, בתי אבות אינם מציעים פעילות ספורטיבית מונעת, אלא טיפול המוענק בהתאם למצבו התפקודי של הדייר, מבחינה סיעודית-רפואית, חברתית וסוציאלית. במובן זה, אין בדרך כלל הבדלים בין בתי אבות במרכז, בצפון או בדרום. רוב בתי אבות פועלים באותו האופן.

פעילויות ספורט בדיור מוגן
שחיה וספורט בדיור מוגן

איך המגורים בדיור מוגן מול בית אבות?

יתרון בולט נוסף של בתי דיור מוגן נעוץ בסוג הדיור: בדיור מוגן כל דייר, דיירת או זוג מתגוררים בפרטיות מוחלטת בדירה או הבית משלהם. המפרט וסטנדרט המגורים בבתי דיור מוגן איכותיים וברמה גבוהה במיוחד.

כך למשל, אחוזות רובינשטיין מציעות דירות מעוצבות, מרווחות ומאובזרות של 2,3,4 חדרים, פנטהאוזים מפוארים וכן בתים פרטיים (באחוזת פולג), הכוללים בין השאר מטבח מאובזר, מערכת גילוי וכיבוי אש אוטומטית, מערכת קריאת מצוקה לקריאה מידית. ניתן לומר כי המעבר לבית דיור מוגן הוא למעשה מעבר לבית בתוך בית.

בבתי אבות, המגורים צנועים יותר, הדירות לא תמיד מרווחות ואינן כוללות מטבחים מאובזרים, שכן כל הדיירים סועדים יחדיו בחדר האוכל בארוחות המתקיימות בשעות קבועות.

מדגישים את פעילויות הפנאי בדיור מוגן

חיי הפנאי המוצעים בבתי דיור מוגן כוללים מבחר עשיר מאוד של חוגים, הרצאות ופעילויות תרבות ואמנות בכל יום, כל היום, וזאת באיכות גבוהה ביותר, כך שכל אחד יכול לבחור את הפעילויות המועדפות עליו ולמלא את יומו בכל טוב. בנוסף מתקיימים טיולים משותפים, בילויים מאורגנים בתיאטרון ובהופעות. לעומת זאת, פעילויות הפנאי בבתי אבות מצומצמות יחסית ללא אפשרות בחירה משמעותית.

חיי חברה תוססים בדיור מוגן
חיי חברה תוססים בדיור מוגן

דיור מוגן מול בית אבות – ביטחון אישי ורפואי

בתי דיור מוגן הם יחידות גדולות ועצמאיות הנהנות מרמה גבוהה של ביטחון רפואי ואישי סביב השעון. גם בתי אבות, שבהם חיים דיירים שאינם עצמאיים, מקפידים על הימצאות פעילה של צוות רפואי, אולם רק בתי דיור מוגן גדולים ויציבים, כמו אלה של אחוזות רובינשטיין, נהנה משירותים מתקדמים של מרפאה הפעילה 24 שעות ומאבטחה בסטנדרט הגבוה ביותר.

שומרים על בריאות הדיירים - בית אבות מול דיור מוגן
שומרים על בריאות הדיירים – בית אבות מול דיור מוגן

בית אבות סיעודי או דיור מוגן סיעודי במרכז?

כאשר אדם מגיע למצב סיעודי, בין אם הוא זמני (למשל – תקופת החלמה ממחלה) או מתמשך (התמודדות מממושכת עם מחלה קשה או ירידה בתפקוד), עומדות בפניו כמה אפשרויות לטיפול סיעודי: בביתו, עם מטפל; במחלקה סיעודית; או באגף תומך בבתי דיור מוגן יוקרתי.

מעבר לטיפול בבתי אבות סיעודיים או בבתי חולים סיעודיים, כיום ניתן ליהנות מטיפול סיעודי במחלקות סיעודיות או באגף טיפולי נפרד בבתי דיור מוגן, המהווה גרסה מתקדמת ומשופרת של בית אבות סיעודי יוקרתי בתל אביב, ראשון לציון ואזורים מרכזיים נוספים בארץ, ושומר על כבודם ופרטיותם של המטופלים הקשישים.

חושבים על בית אבות? תחשבו שוב
שומרים על כבודם ורוחם של הדיירים – בית אבות לעומת דיור מוגן

להלן כמה מההבדלים העיקריים בין בית אבות סיעודי לבין דיור מוגן סיעודי:

מגורים בבתי אבות סיעודיים לעומת דיור מוגן סיעודי

בתי אבות רבים מאוכלסים בקשישים סיעודיים או תשושי נפש. לעומת זאת, דיור מוגן משמש כמקום מגורים עם איכות חיים גבוהה לקשישים עצמאיים, ופעמים רבות כולל גם אגפים נפרדים – מחלקות סיעודיות עבור דיירים סיעודיים ודיירים תשושי נפש או דיור תומך.

זהו פתרון המאפשר ליהנות מיתרונות המתקנים והטיפול המקצועי במחלקות של בתי דיור מוגן, ללא החסרונות של הפתרונות הנפוצים שקיימים כיום: בתי אבות סיעודיים, בתי אבות לתשושי נפש ובתי חולים סיעודיים.

האגף התומך בבתי דיור מוגן מציע תפיסה חדשה ומהפכנית של טיפול בקשישים הזקוקים לאשפוז סיעודי, בתנאים אידיאליים ועם מגוון שירותים מתקדמים. בשונה מבתי אבות סיעודיים, בתוכניות דיור תומך מתקדמות מוצעים לדיירים הסיעודיים דירות פרטיות, המצטיינות ברמת פרטיות מקסימלית, השומרת על כבודם ורוחם של הדיירים.

טיפול והשגחה בבית אבות סיעודי 

בית אבות סיעודי ובית חולים סיעודי מרכזים תחת קורת גג אחת קשישים הזקוקים לטיפול והשגחה סיעודית צמודה – ומעניקים אותה במרוכז. בבתי אבות אין אפשרות להעסיק מטפל זר, אותו רשאי על פי דין להעסיק רק דייר שגר בקהילה ולא במוסד.

לעומת זאת, תוכניות הדיור התומך PRIVET CARE שמפעילות חלק מאחוזות רובינשטיין מאפשרות לדיירים להמשיך ולנהל – עד כמה שניתן – אורח חיים פרטי ועצמאי. השירותים הניתנים למטופל  נבנים על פי תוכנית פרטית, המתאימה לקשיים הספציפיים והמצב הבריאותי שלו. נקודה חשובה נוספת היא כי באגפי  הדיור התומך רשאי כל דייר להעסיק מטפל המעניק לו טיפול אישי צמוד, בשונה ממה שנהוג בבית אבות סיעודי.

פעילויות בבית אבות סיעודי לעומת בבית דיור מוגן סיעודי

לעומת מרבית בתי האבות, שלא מציעים פעילויות רבות, פעילויות הפנאי המוצעות לקשישים סיעודיים באגפים סיעודיים הנמצאים בבתי דיור מוגן כוללות מגוון רחב של חוגים ופעילויות המתאפשרות הודות לגודלו ולחוזקו של בית הדיור המוגן.

כך למשל, באגף הסיעודי הנפרד שבאחוזת ראשונים נהנים הדיירים מחוגים רבים: פרלמנט בו מתקיים שיח משותף בנושאים אקטואליים, משחקי שולחן עם מתנדבים צעירים (כמו רמיקוב, ברידג’, שש-בש, שחמט ודומינו), חוג התעמלות לצלילי מוזיקה, חוגי ציור וקרמיקה וסדנאות יצירה שונות. פעילויות נוספות: משחקי בינגו, צפייה בסרטים, קבלות שבת עם בני המשפחה וחגיגה משותפת של חגי ישראל: ט”ו בשבט, חנוכה, סוכות, פסח ועוד. פעילויות מעין אלה מתקיימות, במרבית המקרים, בבית אבות יוקרתי או בבית דיור מוגן. לעומת זאת, תוכנית פעילויות עשירה כזו אינה נפוצה בבית אבות סטנדרטי.

לסיכום

דיור מוגן הוא מסגרת עצמאית לדיירים עצמאיים המבקשים לחיות באיכות חיים גבוהה בדירה/בית פרטי בביטחון אישי, רפואי וחברתי מיטבי. דיור מוגן איכותי מאופיין ברמה גבוהה מאוד של דיור, מתקנים ופעילויות. לעומת זאת, בית אבות מיועד לדיירים שאינם עצמאיים לחלוטין, וככאלה הם גם אינם מאפשריים מגורים לבד, וכוללים סדר יום מובנה שאינו מאפשר בחירה לדיירים. בנוסף, בתי אבות צנועים בהרבה מבתי דיור מוגן מבחינת הדיור, המתקנים והפעילויות.

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

טיפול בהורים מזדקנים: התמודדות עם אתגרים ודרכים מומלצות לסיוע

ישנם מאמרים רבים המתייחסים להתמודדות של בני הגיל השלישי עם אתגרים שונים, מנקודת מבטם. מאמרים מעטים יחסית בוחנים את התמודדותם של ילדים עם השינויים שחווים הוריהם. במאמר זה ניתן במה לדור הצעיר המלווה את הוריו, ונדון בחשיבות הסיוע והטיפול בהורים מזדקנים. נציג את צידו השני של המטבע; נשקף את האתגרים עמם מתמודדים הילדים בעת הסיוע […]

המדריך לשימוש בטלפון חכם בגיל השלישי – טיפים לגלישה מהנה ובטוחה

הטלפונים החכמים הפכו לחלק בלתי נפרד ומרכזי בחיינו, והשפעתם ניכרת בכל קבוצות האוכלוסייה, כולל בקרב בני הגיל השלישי. שימוש בסמארטפון מזמן מגוון רחב של אפשרויות שיכולות לתרום רבות לאיכות חייהם של מבוגרים – מבחינה חברתית, פונקציונלית ורגשית. לצד זאת, חשוב להשתמש בטלפון בצורה חכמה, שקולה וזהירה, למען הבטיחות ואפילו למען השמירה על בריאות הנפש. במדריך […]

זכויות אזרח ותיק – תנאי זכאות וסקירת שירותים והטבות בגיל הפרישה

היציאה לגמלאות מלווה פעמים רבות ברגשות מעורבים. מצד אחד מתממשת הציפייה להגשמת תוכניות וחלומות שעליהם חלמתם זמן רב. מצד שני, ישנה התמודדות עם פרידה מהעבודה והעיסוקים שליוו אתכם במשך שנים. היבט נוסף בתקופה זו של החיים, ובהצטרפות אל מועדון "גיל הזהב", בא לידי ביטוי בכל הקשור לזכויות והטבות לאזרח הוותיק. בישראל ישנן זכויות שונות ומגוונות […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }