טוען...

ספורט, בריאות ותזונה בגיל השלישי

בריאות בגיל השלישי – 9 טיפים אפקטיביים לשמירה על בריאות פיזית ונפשית

תאריך:04.01.24

הגיל משחק תפקיד משמעותי במצב הבריאותי, מבחינה פיזית ונפשית, כשמרכיב אחד כרוך בשני; הבריאות הפיזית משפיעה על בריאות הנפש, ולהפך. הטבע מראה שאת התבגרות הגוף לא ניתן לעצור.

אולם, אין ספק שהתנהלות נכונה יכולה לשנות את איכות החיים הפיזית והנפשית, ובכך להשפיע גם על תוחלת החיים; ככל שקיימת מודעות לשילוב של גוף ונפש ומאומצים הרגלים בריאים, כך ניתן למזער או להאט את התהליכים הנלווים והבלתי רצויים של הזקנה – ולשפר את הבריאות בגיל השלישי.
בימים מאתגרים אלה של מלחמה בישראל, כשהלחצים רבים, שמירה על הבריאות מאתגרת וחשובה מתמיד. במאמר זה ריכזנו עבורכם 9 טיפים שעשויים לתרום באופן משמעותי לבריאות הפיזית והנפשית בגיל הזהב.

הזיזו את הגוף

אינספור מאמרים ומחקרים פורסמו בשבחה של הפעילות הגופנית.
פעילות גופנית המבוצעת לאורך זמן, במינון הנכון ובהתאמה אישית, מועילה רבות לבריאות הלב וכלי הדם, מחזקת את השלד והשרירים, תורמת לאיזון וליציבה, משפרת גמישות וקואורדינציה. בנוסף, יש לה תרומה משמעותית למוח – ליכולות הקוגניטיביות.

על פי מחקרים, יש לפעילות ספורטיבית השפעה ישירה על תוחלת החיים.
כך למשל, בבית הספר לרפואת ספורט באוסלו ערכו שמונה מחקרים שבדקו את הקשר בין פעילות גופנית, אורח חיים יושבני (אורח חיים שבו הפעילות הגופנית דלה, המתאפיין בין היתר בישיבה רבה מול מסכים). נוסיף בהתאם ותמותה; התוצאות הראו כי מבוגרים שהיו פעילים יותר, הפחיתו את סיכון התמותה עד פי 5, בהשוואה לאלה שהיו בעלי אורח חיים יושבני.
הליכה, שחייה, התעמלות, יוגה, פילאטיס ועוד ועוד; ספורט נפרש על פני כל כך הרבה תחומים, כך שכל אחד ואחת יכול למצוא את הענף שחביב אליו. אפשר להצטרף לקבוצת מתאמנים, ולצד זה לקיים שגרה ספורטיבית עצמאית שאינה כרוכה בתשלום. בכל מקרה, לפני כל פעילות גופנית כדאי להיוועץ עם רופא המשפחה.
קראו עוד על החשיבות והיתרונות שבפעילות גופנית בגיל השלישי >>

שמירה על בריאות גופנית ונפשית בגיל השלישי – טיפים ועצות
דיירי אחוזת צהלה בפעילות דראמז אלייב. ספורט, חברה וקואורדינציה

אכלו בריא ומאוזן

כידוע, תזונה היא "הדלק" להפעלת והנעת המכונה המופלאה של הגוף. מכאן שחשוב לבחון היטב כל דבר שתבחרו להכניס לפה. באופן כללי למדי, ניתן לומר שתזונה בריאה צריכה לכלול את המרכיבים הבאים: דגנים מלאים, פירות, ירקות, חלבונים ומעט שומנים. לצד אלה יש להקפיד על שתייה מרובה של מים. עוד דבר שנלווה לאיכות התזונה היא האכילה באופן מסודר – שלוש ארוחות ביום, זמן שמוקדש לאכילה בניחותא, ואכילה בגבולות השובע.
מובן כי בגילאים מבוגרים, האמירה "תזונה בריאה ומאוזנת" מתגלה ככוללנית למדי על רקע חולי כזה או אחר, אלרגיות למזונות מסוימים, סוג דם ועוד. לכן, כדי לשמור על בריאות תקינה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, רצוי להיוועץ עם איש מקצוע מתחום התזונה, ולהתאים את התפריט כך שישרת את הגוף בצורה המיטבית בהתאם לצרכים ולמצב של כל אחד ואחת.
לטיפים שימושיים בנושא תזונה נכונה ואורח חיים בריא >>

תישנו טוב!

השינה היא מרכיב משמעותי בבריאות הנפשית והפיזית. על פי מחקרים שונים, שינה לא איכותית היא אחד מהגורמים המובילים למחלות הדמנציה, ומעבר לכך היעדר שינה משפיע על רמת הריכוז, על מצב הרוח ועל התפקוד.
ישנם שלושה פרמטרים חשובים בשינה – איכות השינה, משך הזמן ורציפותה.
לפי נתוני משרד הבריאות, יותר מ-50% מבני הגיל השלישי סובלים מהפרעות שינה ומתקשים להירדם בלילה. אולם ישנן דרכים לשפר את השינה!
הראשונה היא יצירת רוטינת שינה טובה של כיבוי מסכים דיגיטליים, עמעום אורות לעת ערב, שימוש בדמיון מודרך, נשימות, מדיטציה לפני שינה ועוד. כמו כן, מומלץ להימנע משתיית קפאין בסמוך לשעת השינה, להמעיט בכמויות המים לעת ערב, ולאכול ארוחה מזינה שאינה מכבידה על הגוף. בכל מקרה של הפרעת שינה מתמשכת, מומלץ להיוועץ ברופא המשפחה.

שמירה על בריאות גופנית ונפשית בגיל השלישי – טיפים ועצות
שמירה על בריאות גופנית ונפשית בגיל השלישי – טיפים ועצות

הקיפו את עצמכם בחברה

אחד החולאים הגדולים בחברה בת זמננו הוא הבדידות של בני הגיל השלישי.
בני 70+ שיצאו זה לא מכבר לגמלאות מוצאים עצמם לא פעם בודדים בין ארבע קירות.
יש לכך השפעה ברורה על המצב הבריאותי; לפי מחקרים שונים, ישנו קשר בין בדידות לבין יתר לחץ דם, שיבושים באיזון ההורמונלי וחיסוניות מופחתת. בנוסף, קשישים בודדים נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בדמנציה ובאלצהיימר.
ההמלצה הראשונה שלנו היא לקחת את המושכות לידיים! צריך להבין שכשאין לכם רצון להיפגש עם חברים, הם מתישהו ירימו ידיים, וימצאו לעצמם חברה חדשה. לכן, שמרו על קשר בצורות שונות. אפשר להתקשר בכל יום לאחד מבני המשפחה ולהתעניין בשלומו, לקיים שיחות אונליין, ליזום מפגשים חברתיים, או להציע לבעל עניין דומה ללכת לצפות בהצגה. בנוסף, מומלץ להצטרף לחוגים ומפגשים של בני גילכם באזור שבו אתם מתגוררים, לקחת חלק בפעולות התנדבות ועוד.
קראו עוד על דרכים להתמודדות עם בדידות בגיל השלישי >>

מצאו משמעות

אחד הדברים החשובים בכל גיל הוא משמעות! אדם שאין לו סיבה לקום בבוקר, יתקשה לקום מהמיטה. מכאן הדרך להידרדרות עלולה להיות מהירה. לעומת זאת, כשיש סיבה ומשמעות, התחושה טובה יותר, ויש לכך גם יתרונות בריאותיים משמעותיים.
אנשים שפרשו מעבודתם, מוצאים לעתים משמעות דרך עבודה חלקית, כזו שמאפשרת להם להיות עסוקים אבל במידה הנכונה. יש כאלה שבוחרים ללמוד תחומים חדשים, יש שמתנדבים במסגרות שונות, ויש היוצאים לטיולים בחיק הטבע. משמעות יכולה להגיע גם דרך יצירה – ציור, פיסול וכדומה. העיקר: להיות עסוקים בדברים שאתם אוהבים ואשר מעניקים לכם סיפוק.
זה משפיע לטובה על הרווחה הנפשית, ומכאן שגם על זו הגופנית.

שמחה ואושר משפיעים על הבריאות הגופנית
שמחה ואושר משפיעים על הבריאות הגופנית

תרגלו את המוח

כידוע, המוח הוא מרכז עצבי, שהחשיבות לשמירה על פעילותו אינה מסתכמת בפעולות של מחשבה בלבד. המוח אחראי להורות על ביצוע של כלל הפעולות בגוף, ולכן יש חשיבות רבה לאימון המוח, בכדי לשמור על פעילותו התקינה ועל חשיבה חדה, וכפועל יוצא בזאת – על גוף בריא, במיוחד בגילאים מבוגרים.
כאמור, ערך נלווה לפעילות גופנית הוא חיזוק יכולות קוגניטיביות, אולם עדיין ניתן ורצוי לחזקן גם דרך פעילויות שמדגישות חשיבה. מניפת הפעילויות היא עצומה, וגם כאן יכול כל אדם למצוא את החיבה שלו: פתרון תשבצים, סודוקו או תשחצים; קריאה עקבית – החל מספרות בלשית, רומן היסטורי, מאמרים אקדמאיים או עיתונות איכותית; משחקי זיכרון שונים; לימוד שפה או תחום חדש; משחקי שש־בש, שחמט או כל משחק מאתגר אחר.
קראו עוד על שיפור הזיכרון בגיל השלישי ודרכים למניעת ירידה קוגניטיבית >>

אל תיקחו ללב

המשפט המוכר לא נברא סתם כך. כיום יודעים בוודאות שמחירו של סטרס עקבי הוא כבד למדי, ויש לו השפעה על הגוף והנפש. אומנם, המציאות הישראלית מספקת לא מעט סיבות למתח ולחרדה, אבל דווקא בגיל השלישי, כשהצטיידתם בחוכמת חיים ובתובנות בעלות ערך רב, וכשהזמן נמצא בידיכם, אפשר לתת דגש מיוחד לאיזון הנפשי.
מדיטציה או תרגילי איזון כבר מזמן לא משויכים לעולם הרוחני, מתוך הבנה מתקדמת שכשהגוף רגוע מעגלי ההשפעה עצומים; מחקרים שונים כבר הוכיחו זאת; כך למשל, חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב, מצאו שמדיטציית מיינדפולנס מקלה על חרדות, דיכאון וכאבים כרוניים, ואף מסייעת בשיפור בתסמיני דיכאון.
ניתן ללמוד כל אחד מתחומי התרגול ההוליסטי במסגרת של סדנה ולהמשיך לאחר מכן לבד, או להצטרף לקבוצה שמבצעת ביחד את התרגול. אם אתם לא אנשי מדיטציה, יש טכניקות אחרות להירגע. אפשר ללכת לים, לצאת לטיול בטבע לבד, עם הכלב, עם חבר או חברה.
יש שאומרים שהקריאה מרגיעה אותם, ויש שצפייה בסרט אופטימי משחררת אותם ממתח
לא משנה במה תבחרו, העיקר שתמצאו את הדרך המתאימה לכם להירגע.

היבדקו באופן קבוע

כידוע, מניעה היא הדרך להקדים תרופה למכה.
בדיקות סדירות אצל רופא משפחה ומומחים ולצד זה הקפדה על שגרת ביקור במרפאה יכולים לספק את מעטפת ההגנה המניעתית שנדרשת לגוף. בדיקות גופניות עשויות לזהות בעיה שרק התעוררה ולמנוע את התפתחותה בשלב מקודם.
לצד הבדיקות במרפאה, ייתכן שתקבלו המלצה קונקרטית לעקוב אחר לחץ דם, רמות כולסטרול, סוכר בדם. אם חל שינוי באחד מהפרמטרים הללו, יש לעדכן את הרופא המטפל.

בקשו עזרה בעת הצורך

זה רק נדמה שמסביב כולם יודעים מה שמתחולל לכם בראש. אדם בתוך עצמו הוא גר, וכדי שאנשים יהיו ערים לצורך שלו, הוא חייב לומר זאת לקרובים אליו. אין כל בושה באמירה "אני צריכה עזרה במציאת מסגרת חברתית שתייצר לי עניין במהלך היום", או "המתח שבו אני נמצא משפיע עליי לרעה". בריאות הנפש והגוף שלכם נשענת לא מעט על מילוי הצרכים, וכשהמאגר הזה מתרוקן, הנפש והגוף שוקעים מטה. אל תחכו ליוזמה מסביב שתבחין בצורך שלכם בעזרה. בקשו אותה!

דיירי אחוזות רובינשטיין רוקדים
חוגגים באחוזת פולג. קהילות תוססות ומגובשות

בריאות ואושר באחוזות רובינשטיין

את הטיפים הללו כתבנו, בין היתר, על בסיס הניסיון הרב שלנו באחוזות רובינשטיין.
כרשת הדיור המוגן הפרטית הגדולה והמובילה בתחומה, הפועלת בתחום הדיור המוגן כ-30 שנה, אנו בעלי מומחיות וניסיון גדולים בכל הקשור לגיל השלישי.
ערכי הבריאות, המנטלית והפיזית, ושמירה על איכות חיים גבוהה ומיטיבה, עומדים בבסיס תפיסת העולם שלנו ומיושמים באחוזות מדי יום.
באחוזות רובינשטיין חיות קהילות חברתיות תוססות ומגובשות, הנהנות ממגוון עצום של פעילויות איכותיות של ספורט, תרבות, אומנות וחברה במתקנים אקסקלוסיביים. וגם: טיולים, חגיגות אירועים, הרצאות מרתקות, יציאה משותפת לסרטים והצגות ועוד ועוד.

בנוסף, באחוזות מתקיימים חוגים חווייתיים לשימור ושיפור הזיכרון והקוגניציה, ומרפאה הפועלת 24/7 כך שהנושא הבריאותי מטופל ונמצא במעקב ככל הצורך. לצד זאת, צוות מסור מאין כמותו עוטף את הדיירים, ומעניק אוזן קשבת וסיוע כשנדרש.
כל אלה מאפשרים חיים מאושרים, מספקים ובריאים יותר. ניתן לסכם את התוצאה בעובדה אחת משמעותית: המעטפת שאנו מעניקים מאריכה את תוחלת החיים של דיירינו; בעוד תוחלת החיים בארץ עומדת בממוצע על גיל 83, באחוזות היא עומדת על כ-90 שנה.

רוצים לשמוע עוד על האחוזות? להגיע לביקור התרשמות?
התקשרו: 3616*

  • המידע המובא בכתבה כולל המלצות בלבד, ואינו מהווה חוות דעת, המלצה רפואית או תחליף לייעוץ עם גורם רפואי מוסמך.

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619

    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us