טוען...

טכנולוגיה לגיל השלישי

אני, רובוט

כשתוחלת החיים עולה בקצב מהיר, יותר ויותר חברות מפתחות טכנולוגיות חדשניות לבני הגיל השלישי | מרבית הפיתוחים עוסקים בהפגת הבדידות ובמעקב רפואי, ללא מגע אדם | העתיד כבר כאן - ובגדול
תאריך:22.04.20

הנטייה לשייך את העולם הטכנולוגי אך ורק לדור הצעיר הולכת ומאבדת בשנים האחרונות מגע עם המציאות. יותר ויותר גופים מבינים שהאוכלוסייה שנתפשה עד כה כמנותקת מהסביבה הטכנולוגית, משתנה לאט ובטוח, צעד אחר צעד, ומשתלבת בשינוי הכלל- עולמי. אחת הסיבות לכך טמונה בעליית תוחלת החיים.
ברחבי העולם כבר נערכים לשינויים החלים בהרכבי האוכלוסייה ורואים בכך אתגר והזדמנות לצמיחה. גם בארץ חלה התפתחות בנושא.
לפני כשנתיים הובילה קבוצת יזמים ישראליים בשיתוף עם אוניברסיטת בן- גוריון בנגב להקמה של מרכז לחדשנות דיגיטלית – CDI Center for Digital Innovation – הממוקם בפארק התעשיות גב-ים בבאר שבע. מדובר במרכז ראשון מסוגו בישראל, שפעילותו מתמקדת בפיתוח טכנולוגי לבני הגיל השלישי בתחומי הבריאות, הרווחה, החינוך והערים החכמות. לדברי בועז גור לביא, מייסד שותף וסמנכ"ל כספים בחברת CDI , "בעוד כשמונה שנים אוכלוסיית האנשים שגילם 65 תעלה על היקף האוכלוסייה שגילה עד 40 שנה. הצמיחה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי מהירה, אבל עדיין לא נעשים מספיק שינויים בחברה על מנת להתמודד עם הנושא. במרכז פועלים כיום סטארט-אפים המציעים פתרונות, מתנסים במעבדות של המרכז ויוצאים לשוק עם מוצרים חדשנים" (על שניים מהפיתוחים הישראליים במרכז – קראו במסגרות בסוף הכתבה).

"כמו ללמוד שפה חדשה"

ד"ר קרן מזוז, אנתרופולוגית רפואית, החוקרת את הממשק שבין רפואה, חברה וטכנולוגיה, התמחתה בנושא סיעוד וזקנה במעבדה לחדשנות בגיל השלישי ב-CDI.

הגיל השלישי וטכנולוגיה – איך מקרבים ביניהם?
"אנחנו תופסים את הטכנולוגיה כשייכת לגילאים הצעירים, ומדירים את בני הגיל השלישי מסיבות שונות, כמו: שהם אינם אוריינים מספיק, שאין להם את הכלים ושאין להם את האפשרויות. למעשה, זה לא ממש מדויק. אפשר להתייחס לטכנולוגיה גם כמיטיבה עם הזקנה וכמסייעת בפתרון בעיות. מעבר לזה, צריך לזכור שאנשים אינם מזדקנים באותו אופן. האוכלוסייה הוותיקה מאוד מגוונת. יש אנשים שרוב חייהם עסקו בטכנולוגיה, ויש כאלה שמשתלבים בעולם הזה בקלות. זה כמו ללמוד שפה חדשה, ואת זה אפשר בכל גיל. לכן, אי אפשר להתייחס לבני הגיל השלישי בצורה הומוגנית, בדיוק כפי שצעירים אינם טכנולוגיים באותה מידה. יחד עם זאת, אותה רב- גוניות הופכת את הפיתוח בתחום לאתגר. זה דורש כלי מחקר שונים כמו קבוצות מיקוד, שאלונים ותצפיות שנועדו לבדוק את התאמת הטכנולוגיה הספציפית למטרה שלשמה היא נוצרה".

רובוטים במקום מטפלים

ביפן, היחס המכבד לגיל השלישי ולזקנה מעורר קנאה. במדינה הונהג יום כבוד לאזרח המבוגר, המוגדר כיום חג ציבורי. אבל לצד הכבוד הלאומי, אחד האתגרים הגדולים ביפן הוא מענה לאוכלוסייה המבוגרת ההולכת וגדלה.
יפן דורגה במקום הראשון במדד תוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם, ומבוגרים רבים חיים בגפם מכיוון שמספרם הולך וגדל ביחס למספר המטפלים. בעקבות זאת, הממשלה ביפן מקדמת פיתוח טכנולוגיות להתמודדות עם אתגרי הזדקנות האוכלוסייה, כמו פיתוח רובוטים מטפלים.
"אחד האתגרים הגדולים בגיל השלישי הוא נושא הבדידות, ופיתוחים טכנולוגיים רבים כיום, גם בישראל, מנסים לתת מענה לכך", מספרת מזוז. "לנושא הבדידות יש מספר רבדים. צריך למשל להבחין בין בדידות שהיא אובייקטיבית לבין בדידות סובייקטיבית. כשמדברים על בדידות אובייקטיבית, הכוונה לאדם שמבודד פיזית מהסביבה שלו, למשל אדם מבוגר שגר בקומה הרביעית בבניין ללא מעלית, ואז כמובן הוא ימעט לצאת החוצה. מצד שני, יש גם תחושה סובייקטיבית. כלומר: מבוגר שיש לו רשת של קשרים חברתיים וגם בני משפחה תומכים, אבל בכל זאת הוא חווה בדידות. האתגר בנושא הבדידות הוא לנסות ולהפחית אותה, כי אי אפשר להעלים אותה. היא לא 'מחלה' שמרפאים. המטרות הטכנולוגיות שמוצעות כיום בשוק ומפותחות על ידי חברות סטארט-אפ נועדו לאזן את תחושת הבדידות כדי שלא תהפוך למצב אקוטי".

מה צופן לנו העתיד בתחום?

"אני מאוד מאמינה שהטכנולוגיה יכולה להיטיב עם אורח החיים של בני הגיל השלישי. העולם הרפואי התקדם בצעדי ענק בעקבות כניסת הטכנולוגיה. אנחנו נמצאים בעולם שעובר מהפכה טוטאלית, והגיע הזמן שכולם ייקחו חלק במהפכה, כולל האוכלוסייה הוותיקה. אני רואה כיצד המהפכה הדמוגרפית משנה לנו סדרים. אני חושבת שהיא עתידה לשנות את האופן שבה מערכת הבריאות מתפקדת. בעתיד נראה יותר איך הבית הופך למרחב טיפולי מועדף על פני מוסדות אשפוז. אני גם רואה יותר ויותר מכשירים טכנולוגיים רובוטיים שיחליפו כוח אדם אנושי בתחום הטיפול. התרומה של הטכנולוגיה לגיל הזקנה תלך ותגדל עם השנים. לצד זאת, המחשבים והטלפונים החכמים יועילו להעמקת הקשרים החברתיים.  הדור הבא של בני הגיל השלישי יהיה הרבה יותר טכנולוגי, עם נכונות רבה יותר להשקיע בלמידה ובהבנה של הטכנולוגיות החדשות מתוך הבנה שזה חלק בלתי נפרד מניהול אורח החיים".

פיתוחים טכנולוגיים בישראל

Vitalerter – מישהו משגיח עליך
אחת המערכות המעניינות שפותחה במרכז החדשנות CDI Negev משמשת אמצעי ניטור למדדים החיוניים של המטופל או הדייר ללא מגע ובאופן רציף. המערכת מעבירה מידע לצוות הרפואי, ומתריעה על אירועים רפואיים חריגים העלולים להוביל לנפילות, מידע על התקפים רפואיים, בדיקת איכויות השינה, חריגה במדדים חיוניים ותזכורת לתזוזה ושינוי תנוחה למבוגרים הסובלים מפצעי לחץ. החיישן הביו-רפואי, בגודל של קופסת גפרורים בלבד, ממוקם מתחת למיטה, לכורסה או לכיסא הגלגלים ללא מגע עם האדם. החיישן מזהה את זרימת הדם בגוף ובהתאם לכך מספק מדדים מדויקים על דופק, קצב נשימה, איכות שינה, תפקודי לב ותנועה.

UNIPER-CARE TECHNOLOGIES – טלוויזיה חברתית
הפתרון הטכנולוגי מבית יוניפר מאפשר לבני הגיל השלישי לשפר את המעורבות החברתית, המשפחתית והקהילתית, ולסייע להם בביצוע פעולות יום-יומיות.
הפלטפורמה החדשנית מתחברת לכל טלוויזיה, שהינה ממשק מוכר וקל לתפעול על ידי מבוגרים, והופכת אותה לפלטפורמה שמנגישה תכנים, פעילויות, קשר אישי עם נותני שירות, רכזי פעילות חברתית ובני משפחה. המוצר מנגיש לקהל המשתמשים הרצאות, שיעורים וחוגי אונליין, תכני פנאי כמו הרצאות בנושאי תזונה נכונה ובריאות, ומידע על פעילות הפנאי באזור המגורים, במחירים מוזלים. בנוסף מתאפשרת תקשורת עם בני המשפחה
והקהילה באמצעות קבלת ויצירת שיחות וידאו, שליחת תמונות, סרטונים ושיחות וואטסאפ, כולם דרך מסך הטלוויזיה. מטרת המערכת, על פי מפתחיה, היא "לשפר את המצב הפיזי, הקוגניטיבי והמנטלי של לקוחותינו דרך הנגשת תכנים אינטראקטיביים ומוקלטים".

פיתוחים טכנולוגיים ברחבי העולם

ברחבי העולם הולכת ומתפתחת ההבנה שתהליך הזדקנות נכון הוא כזה שיאפשר לאדם להמשיך בחייו, עד כמה שאפשר, בביטחון ובנוחות מרביים.
על בסיס ההבנה הזו מפותחים עוד ועוד מוצרים טכנולוגיים חדשניים ומגוונים. הנה כמה מהם:

Fitbit צמיד פעילות המאפשר לבני הגיל השלישי לנהל חיים בריאים ופעילים יותר. המכשיר סופר צעדים, מודד מרחקים ומחשב את כמות הקלוריות שנשרפה בזמן הפעילות. כמו כן, הוא מודד איכויות שינה. הדגם המורחב של המוצר מאפשר למשתמשים לעקוב אחר משקל, אחוזי שומן ומסת גוף (BMI) בהתאמה לנתונים גרפיים און-ליין.

TV Ears אוזניות במשקל 1.6 גרם בלבד, לשימוש הסובלים מאובדן שמיעה. האוזניות מפחיתות רעשים סביבתיים וממקדות האזנה למקור הקול, ובכך מאפשרות האזנה לשידורי טלוויזיה מבלי שיהיה צורך להגביר את הקול.

GreatCall Responder מכשיר GPS קל ונוח לנשיאה הנותן מענה למשתמש במצוקה. על ידי לחיצת כפתור, מתחבר המשתמש לאנשי מקצוע ובני משפחה אשר מזהים את מיקומו. באמצעות המכשיר ניתן ליצור שיחת ועידה עם גורמים מטפלים, ליצור קשר עם מוקד החירום או עם הצוות הרפואי.

Independa מוצרים חכמים ושירותי תקשורת המותאמים אישית למבוגר העצמאי ולמטפלו, אשר שולחים התראות בזמן אמת על פעילויות חברתיות בסביבה, ומסייעים בטיפוח הקשר עם הצוות המטפל ובני המשפחה.

Telikin מאפשר לבני הגיל השלישי לנהל תקשורת באמצעות שיחות וידאו, שיתוף תמונות ושליחת מיילים מתוך מסך מגע בגודל 18 אינץ', שאליו מצורפת תוכנה הניתנת להתאמות אישיות בקלות.

למידע נוסף על דיור מוגן באחוזות רובינשטיין 

 

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }