טוען...

ספורט, בריאות ותזונה בגיל השלישי

טבעי להיות טבעוני?

שורה של מחקרים מהעת האחרונה מצביעה על כך שטבעונות מסייעת במאבק מול מחלות ותופעות אופייניות לגיל מבוגר ובהן סוגי סרטן שונים, סכרת וכנראה גם דמנציה
תאריך:13.04.20

מגמת הטבעונות זוכה בשנים האחרונות לפופולריות בכל הגילים, בעולם ובישראל. הבחירה בטבעונות נובעת משני מניעים עיקריים: ראשית, ההיבט האידאולוגי – הרצון להימנע מהרג וניצול בעלי חיים; שנית, המודעות הגוברת ליתרונות הבריאותיים של תזונה מהצומח. עמדת האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטטיקה, ארגון התזונה המוביל בעולם, היא כי תזונה צמחונית וטבעונית המתוכננת כראוי מתאימה לכל שלבי החיים, ועשויה להקטין את הסיכון לסבול ממחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, השמנה, סרטן וכנראה גם מדמנציה. בכתבה זו אנסה לפרט את הסגולות הבריאותיות של בחירה בטבעונות כדרך חיים בכל גיל, ובמיוחד בגיל המבוגר, בו הסיכונים הבריאותיים רבים יותר.

מפחיתים סיכונים

לפי מחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות, אכילה טבעונית מסודרת מסייעת במאבק נגד כמה מהרוצחים השקטים הגדולים ביותר של המאה ה־21:
מורידים כולסטרול: לטבעונים סיכון נמוך יותר ללקות במחלות לב והם גם בעלי לחץ דם וערכי LDL (“כולסטרול רע”) נמוכים יותר. אחד המחקרים אף מצא שתזונה כמעט טבעונית יעילה בהורדת רמות “כולסטרול רע” בדם באותה מידה כמו נטילת תרופות להפחתת כולסטרול מסוג סטטינים ודיאטה דלת שומן רווי.
מפחיתים סיכון לחלות בסוכרת: ישנם מחקרים המראים כי הסיכון של טבעוניים לחלות בסוכרת קטן פי שניים לעומת לא־טבעוניים! באחד המחקרים נמצא שתזונה טבעונית דלת שומן הביאה להפחתה במינון תרופות לסוכרת אצל 43% מהמטופלים – שיפור משמעותי יותר מזה שהושג בתזונה טבעונית המומלצת על ידי אגודת הסוכרת האמריקאית. מצמצמים את סיכוני הסרטן: שיעור הסרטן נמוך יותר בקרב טבעונים וצמחונים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית – במיוחד סרטן הערמונית והמעי הגס, השכיחים מאוד בישראל.

כיצד ניתן להסביר את ההשפעה המגינה של תזונה טבעונית?

הרכיבים שמגנים עלינו: תזונה טבעונית עשירה ברכיבים מגנים הקיימים רק בצומח ולא במזון מהחי: סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון. חי מצון הוא תהליך טבעי המתרחש בגופנו, אך כאשר הוא קורה באופן מוגבר, הוא מהווה גורם משמעותי בהתפתחות מחלות לב, סוכרת וסרטן.
שומן רווי – out: תפריט טבעוני הינו נטול כולסטרול ודל בשומן רווי – שני רכיבים המעלים את הסיכון לחלות בטרשת עורקים.
הברזל הנכון: טבעונים לא נחשפים לברזל מסוג Heme ,הקיים בבשר ובדגים. בניגוד לברזל מן הצומח, לגופנו אין יכולת לווסת את ספיגתו של ברזל Heme וקיים סיכון להגיע למצב של עודף ברזל, המביא לתהליכי חמצון מוגברים.

כיצד ניתן להסביר את ההשפעה המגינה של תזונה טבעונית?

רכיבים חסרים וקיימים בתזונה טבעונית

לעומת הרכיבים שפורטו בשורות הקודמות, ויטמין B12 המצוי גם הוא רק במזון מהחי – מהווה רכיב תזונתי חיוני. הסיכון למחסור ב־B12 עולה אחרי גיל 50 בשל ירידה בספיגת הוויטמין. ההמלצה האמריקאית לאנשים בני 50 ומעלה, ללא קשר לתזונתם, היא ליטול תוסף B12 (הספיגה של ויטמין זה יעילה יותר מתוסף מאשר ממזון). לכן יש להקפיד לבדוק את מינון ה־B12 בבדיקות דם שגרתיות, ובהתאם לצורך להחליט על מינון התוסף. יתר הרכיבים בתזונה טבעונית – כולל חלבון, ברזל וסידן – מצויים בכמויות יפות בקבוצות המזון הצמחיות: קטניות (עדשים, חומוס, שעועית, טופו ועוד), דגנים, אגוזים, גרעינים (במיוחד טחינה מלאה) ירקות (במיוחד ירוקים) ופירות.

זהו עצם העניין

תזונה טבעונית יכולה גם לתמוך בבריאות וחוזק העצם. היא מספקת סידן בכמות נאותה, בעזרת שורה של מזונות: טופו, שעועית לבנה, טחינה מלאה, שקדים, ירקות ירוקים, בטטה, דלורית, תאנים ותפוזים. בגיל מבוגר, ובמיוחד בגיל השלישי, העצם זקוקה לרכיבים חיוניים נוספים פרט לסידן. אלה נמצאים בעיקר או רק בעולם הצומח: ויטמין K (בעיקר בעלים ירוקים), ויטמין C (למשל בפלפל, כרוב ופירות הדר), מגנזיום (למשל בעלים ירוקים, שקדים וקטניות) ואשלגן (למשל בירקות ירוקים, קטניות, אגוזים, בטטה ותפוז).

תזונה נכונה באחוזת בית הכרם
תזונה טבעונית נכונה באחוזת בית הכרם

הרופאים ממליצים

לאור כל הנתונים הללו, יש להניח שבעתיד נשמע עוד ועוד גופים רפואיים שימליצו על תזונה טבעונית כאסטרטגיה למניעה וטיפול בגורמי התמותה המובילים. הסנונית הראשונה הוא ארגון הבריאות האמריקאי קייזר פרמננטה, הידוע כמוביל בבדיקת מדדי איכות ועלות.
ארגון הבריאות האמריקאי קייזר פרמננטה פרסם לאחרונה הנחיות לרופאיו ובהם נכתב כי “על הרופאים לשקול להמליץ לכל המטופלים שלהם על תזונה המבוססת על הצומח, בעיקר עבור אלו שסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם או מהשמנה”
מול תועלת. לאחרונה פרסם קייזר פרמננטה הנחיות רשמיות לרופאיו, שבהן נכתב כי “מחקרים מראים כי תזונה טבעונית המבוססת על הצומח מראה תועלת מול עלות… היא יכולה גם להוריד את כמות התרופות הדרושות לטיפול במחלות כרוניות ולהוריד שיעורי תמותה מהתקפי לב. על הרופאים לשקול להמליץ לכל המטופלים שלהם על תזונה המבוססת על הצומח, בעיקר עבור אלו שסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם או מהשמנה”.


חשוב מאוד – בכל שינוי תזונתי – ובכלל זה מעבר לתזונה טבעונית – יש להתייעץ עם תזונאי מוסמך, ובכל אופן לעשות זאת באפון הדרגתי, ובהתאם למצבכם הבריאותי.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, נטורופתית וממובילות וממובילות פורום של צמחונות-טבעונות של “עתיד” – עמותת הדיאטנים בישראל. ליצירת קשר: [email protected]

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }