טוען...

תרבות, בידור ופנאי

החומר ביד היוצר

דייר אחוזת ראשונים, עמי ברקן, עשה קריירה מרשימה בצבא ובאזרחות, ושימש בין היתר כפרקליט חיל הים ודיפלומט באו"ם. לקראת יציאתו לפנסיה עמי גילה אהבה גדולה נוספת - פיסול. מאז הוא לא מפסיק ליצור ולפסל בעץ, אבן, קרמיקה וברזל. "בכל חומר יש פסל", הוא אומר, "צריך רק להוריד את המיותר ולחשוף אותו"
תאריך:21.03.20

עמי ברקן עסק במשפט ובדיפלומטיה במשך שנים רבות. הוא למד משפטים בשלוחה של האוניברסיטה העברית בירושלים, הוסמך כעורך דין ושירת בפרקליטות הצבאית.ברקן המשיך בצבא כאיש קבע במשך 25 שנה, ושימש בתפקידו האחרון בצה"ל כפרקליט חיל הים. עם פרישתו מצה"ל עבד כדיפלומט וייצג את המדינה באו"ם.  לאחר מכן עבד בחברת ביטוח כיועץ משפטי במשך כמה שנים, ואז פרש אך המשיך לתת ייעוץ משפטי, בעיקר בהתנדבות. גם היום הוא מתנדב פעם בשבוע בשי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) ועוזר בעיקר לחסרי אמצעים בכל הקשור לנושאים משפטיים. לקראת יציאתו לגמלאות החליט עמי להתחיל לממש חלום מעולמות אחרים לגמרי – ונרשם לקורס פיסול. כך התחיל פרק חדש בחייו של המשפטן המוכשר.
עמי פיסל ואהבתו לתחום התעצמה. עם סיום הקורס הוא נרשם לעוד ועוד קורסים שבהם ביקש ללמוד, להתנסות ולהתמקצע בכמה שיותר שיטות פיסול וחומרי גלם לפיסול. הוא למד פיסול בחמר ובברזל, והחל לפסל בעצמו גם בעץ.

תחביב הפיסול הפך עד מהרה לעיסוק מרכזי בחייו; ב-20 השנים האחרונות עמי פיסל עשרות פסלים במגוון גדלים, צורות ודמויות ומחומרים שונים, כמו עץ, אבן, שיש וברזל.
הפסלים המרשימים מקשטים את חלל הדירה שלו ושל אשתו תמי, שעברו לאחוזת ראשונים לפני כמה חודשים.
עסוקים כל היום לפני המעבר לאחוזה גרו עמי ותמי בבית בראשון לציון. תמי הייתה זו שלחצה כי יעברו לאחוזה, ועמי חשש כי לא יהיה מספיק מקום בדירה לכל פסליו הרבים. לבסוף מצא פתרון:
הוא אסף את הפסלים האהובים עליו ומיקם אותם בסלון הדירה החדשה, במרפסת ובחלל המסדרון הסמוך לדירה.
עמי מספר כי מאז המעבר לאחוזה הוא ורעייתו עסוקים מהבוקר עד הערב. הוא משתתף בחוגי ספורט שונים וכן מתאמן בחדר הכושר כמה פעמים בשבוע. "כל ערב יש הרצאה או מופע ואנחנו יורדים לחדר האוכל כדי להשתתף. אחר כך אנחנו יושבים בלובי עם כמה אנשים ומפטפטים. כך הכרנו הרבה חברים חדשים", מספר עמי.
כעת הוא מחכה שיגיע חמר שהוזמן עבורו והוא יחזור לפסל. "יש פה תנורים לקרמיקה ויש לי מקום לעבוד בו אז זה יהיה נוח", הוא אומר.

בכל חומר יש פסל

הפסלים של עמי מרשימים מאוד, מרובי פרטים, הבעות פנים, צורות ודמויות. בפסלים רבים נשמרת צורתו המקורית של העץ והדמויות המפוסלות כמו יוצאות מתוך העץ עצמו. פסלים אחרים מעוצבים כדמויות מושלמות – מופשטות או ריאליסטיות.
"בכל חומר יש פסל", אומר עמי, "צריך רק להוריד את המיותר ולחשוף אותו".
בתהליך העבודה על פסל עמי מנסה קודם כל לדמיין את הפסל, ורק אחר כך הוא ניגש לעבודת הפיסול. "אני מסתכל על העץ, השיש או האבן במשך כמה ימים ומתחיל לדמיין איך הפסל ייראה. כשהצורה מתגבשת בראשי אני יוצר רישום של הפסל ואז אני מתחיל לפסל. הרבה פעמים תוך כדי הפיסול התוכנית המקורית משתנה ואני יוצר בסופו של דבר דמות אחרת לגמרי מזו שתכננתי.
לחומר יש גם רצונות משלו", מחייך עמי.

מאיפה אתה שואב השראה?

"תמיד אהבתי אומנות – ביקרתי בהמון מוזיאונים בכל העולם ואני קורא ומעיין רבות בספרות אומנותית.
עבודות האומנות שאני רואה מפעילות את הדמיון שלי ומאפשרות לי לתכנן את הפסלים".

מאיפה מגיעים חומרי הגלם שלך?

"את החמר אני מזמין מחו"ל, את העץ אני קונה בגושים בעיקר באבו גוש. את האבן והברזל אני מוצא בדרך כלל בחוץ. לפני הרבה שנים רצתי ריצות מרתון – באחת הריצות ראיתי עמוד חשמל בצד הדרך. זה היה עמוד ברזל גבוה
והוא הצית את דמיוני – גררתי אותו עד הבית ופיסלתי ממנו פסל גבוה של אישה".

אתה מפסל הרבה נשים

"נכון. אחד מהפסלים הראשונים שפיסלתי הוא של דוגמנית עירום מפורסמת שמופיעה בעבודות של הרבה אומנים – עמליה שמה. היא דוגמנית מלאה מאוד, אפשר לראות את זה בפסל שלי. כשהיא ראתה את הפסל שלי היא אמרה שיצרתי אותה יותר יפה מהמציאות".

באיזה חומר אתה הכי אוהב לפסל?

"עץ זית – צורתו המקורית הכי יפה, כך שאני יכול לנצל את הקווים המקוריים שלו בפסל. יש לו ריח טוב והוא גם מתמסר הכי בקלות".

כוחה של היצירה – מתחילים ליצור בגיל הזהב

מריאטה אזולאי, מדריכת הקרמיקה באחוזת ראשונים, מספרת שהרבה אנשים מתחילים לפסל או ליצור דווקא בגיל השלישי: "היצירה היא כמו לידה; היא ממלאת את הנפש בשמחה והתרגשות וגם תורמת לבריאות ולמצב רוח טוב. הרבה אנשים שיוצאים לגמלאות מנצלים את הזמן הפנוי לעיסוק באומנות והם מגלים את היתרונות הרבים הגלומים בה. הם ממש מחכים לבוא לחוג והם גאים מאוד בכל יצירה שיוצאת תחת ידם".
גם אורלי קורן, מורה לציור באחוזת ראשונים, מדגישה את האפקט המרגיע והמיטיב שיש ליצירה בגיל השלישי: "בחוגי האומנות יש לא רק אווירה מרגיעה ונעימה המאפשרת ביטוי אישי, אלא גם מפגש חברתי שמאפשר שיח והיכרויות חדשות.
היכולת ליצור היא מתנה משמיים לדעתי, וכדאי לכל אחד, במוקדם או במאוחר, ליהנות ממנה".

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }