טוען...

החיים בדיור מוגן

מהמטבח של סבתא באהבה

פנינה דביר, דיירת אחוזת ראשונים, מגדירה את ספר המתכונים שהכינה ביחד עם נכדתה ארן כאחת המתנות המרגשות שקיבלה בחייה | איך מוציאים ספר כזה ומה צריך לדעת לפני שמתחילים את הפרויקט?
תאריך:21.03.20

דיירת אחוזת ראשונים, פנינה דביר, לא מצליחה למצוא את המילים שיתארו את ההתרגשות שחוותה כשקיבלה מידי נכדתה ארן (היא נקראה על שם בעלה של פנינה שנפטר – אהרון) את ספר המתכונים שהיא הכינה לה.
הספר לא היה הפתעה – הן עבדו עליו יחדיו במשך כמה חודשים, אך פנינה התקשתה  לדמיין את התוצאה של הבישולים המשותפים שלהן במטבח הביתי. הספר הכרוך והמרגש, המאגד את כל המתכונים שהשתיים בחרו, הוא מהמתנות המרגשות ביותר שפנינה קיבלה, לדבריה.
מתכונים לדורות הבאים משפחות רבות רוצות לאגד את מתכוני האימא או הסבתא בספר אישי. שרית שמואלי, בעלת חברת "נדוניה" המוציאה לאור ספרי מתכונים משפחתיים, אומרת שהרצון הוא לא רק להוציא ספר מתכונים משפחתי, אלא גם ליצור תיעוד. "משפחות מבקשות להעביר את כל התורה שבעל פה, הנמצאת בראש של סבתא, אל הכתב", היא מסבירה. "כשמתעדים מתכונים חייבים להקפיד לכתוב אותם בצורה מדויקת, עד הפירור האחרון והגרם האחרון, כי זו הנדוניה שתעבור הלאה, וכך המתכונים לא ילכו לאיבוד".
"כשארן החליטה ליצור את הספר היא אמרה לי שהיא רוצה שיהיו לה את כל המתכונים שלי כדי שהיא תוכל להעביר אותם לילדים שלה", מספרת פנינה. "זה ריגש אותי במיוחד כי יש היום כל כך הרבה מתכונים, ספרי בישול ומסעדות, אבל הנכדה שלי התעקשה שיהיה לה דווקא את המתכונים של סבתא".
פנינה ונכדתה אספו וכתבו את המתכונים לספר ביחד – את חלקם פנינה חילצה מהראש וחלקם היו כתובים במקומות שונים. הן השתדלו ליצור מגוון רב של מתכונים – גם מתכונים עדתיים נושנים וגם מתכונים חדשים יותר שפנינה אימצה במשך השנים והפכו להיות חלק מ"האוכל של סבתא".

פנינה דביר והנכדה

 

הספר נקרא "משולחנה של סבתא פנינה", והוא נפתח בתמונת דלת דירתה של פנינה באחוזת ראשונים, כך שפתיחת הספר מכניסה את הקורא לבית של סבתא, ולריחות והטעמים המוכרים. דפדוף בספר מגלה מתכונים המוכרים מבתים רבים, כמו מרק עוף ובלינצ׳ס, אך יש בו גם מתכונים ייחודיים יותר, כמו "הכבד הצמחוני" (ממרח אגוזים ואפונה בפחזניות) שסבתא פנינה מכינה במיוחד לארן הצמחונית. אחרי בחירת המתכונים הגיע שלב הביצוע – חלק מהמתכונים הן הכינו ביחד במטבח של פנינה, ומתכונים אחרים כל אחת הכינה בעצמה. ארן צילמה חלק מהמנות, ובמתכונים שבהם התמונות יצאו פחות טובות – היא השתמשה ממאגרי תמונות. תוך כדי הכנה הן דייקו את המתכונים עד לכפית המלח האחרונה כדי שהמנות ייצאו בדיוק כמו שצריך.
לכל מתכון בספר יש כמה מילות פתיחה המתארות את הזיכרונות הקשורים בו (מאת ארן), או את מילותיה של סבתא פנינה שמסבירה על מה הופך את המתכון למיוחד ("מלפפונים חמוצים שמכינים בבית הם עולם אחר לגמרי מהמלפפונים התעשייתיים – אין מה לעשות!").  בתחילת הספר יש גם מילות פתיחה מאת ארן, המתארת את המרכיב הסודי שהופך את המנות של סבתא לכל כך טעימות (אהבה!), וכן מילות פתיחה מסבתא פנינה, המודה מכל לבה לנכדתה ומעריכה את הזכות הגדולה שהייתה לה – לכתוב את הספר עם ארן. יש בספר גם תמונות של המשפחה מאירועים שונים, וגם תמונות של יצירותיו של אהרון, בעלה של פנינה ז"ל, שהיה אורג שטיחים.
כל מתכון נושא מזכרת רותי כרמי ודורית טוקמן מהוצאת "מבשלים ספרים", העוסקת בהפקה והוצאה לאור של ספרי בישול מקצועיים ומשפחתיים, מספרות שספרי המתכונים המשפחתיים מכילים בדרך כלל הרבה מעבר למתכונים עצמם. 

"כשאנחנו עומדות להפיק ספר מסוג זה אנחנו מנסות להבין מה מייחד את המשפחה, והניסיון הוא להנציח את הסיפור המשפחתי הייחודי דרך הספר עצמו", אומרת כרמי, "אנחנו מלוות את התהליך ואת המשפחה לכל אורך תהליך הפקת הספר ואנחנו מנהלות את העבודה עליו, אבל הספר עצמו הוא פרי היצירה של המשפחה, המעורבת ומאשרת בו כל פרט ופרט".

שני ספרים משפחתיים מרגשים במיוחד שהן הוציאו בהוצאה שלהן זכורים במיוחד לכרמי וטוקמן; האחד הוא ספר לזכרה של קונדיטורית שעבדה בבית הארחה ונפטרה במפתיע. בעלה הוציא את הספר כשנתיים לאחר מותה, והעבודה עליו הייתה כרוכה בשחזור המתכונים שלה לפי זיכרונות בני משפחתה.
הספר השני הוצא לזכרה של אישה על ידי דודתה ובתה, אלא שבמקרה זה האישה אספה את המתכונים שלה במשך השנה שבה הייתה חולה, כך שחצי מהעבודה כבר נעשתה על ידה, ולדודה והבת נשאר רק להגשים את רצונה להוריש את המתכונים – והן עשו זאת באמצעות הספר. 
כרמי וטוקמן מדגישות כי תהליך הוצאת הספר הוא חוויה משפחתית, וכי לא כדאי לחכות למקרים טרגיים כדי להוציא ספר שכזה. "מי שחולם או חושב על ספר כזה – פשוט שיקפוץ למים. אנחנו שומעות הרבה פעמים על התרגשות העצומה שמלווה את הוצאת הספר – זה יכול ממש לשנות חיים", הן מסכמות.

כך "תבשלו" ספר מתכונים

אז מה צריך לדעת לפני שמחליטים להוציא ספר מתכונים משפחתי?
קודם כל צריך לקחת בחשבון שזה פרויקט לכל דבר, ולכן צריך לפנות לו זמן ומשאבים.
הנה השלבים שמלווים את התהליך ושיוכלו לעזור גם לכם להכין ספר משפחתי שאורז זיכרונות וטעמים:

קביעת תקציב
טווח המחירים להוצאת ספר מתכונים הוא רחב מאוד. הכי זול לעשות זאת לבד באתרים לעיצוב אלבומים – יש בהם מגוון פורמטים מיוחדים לעיצוב ספרי מתכונים, כך שאפשר להשתמש בסגנון מועדף ולשבץ בו את הטקסטים והתמונות. גם אופציה כזו, הנראית פשוטה למדי, יכולה לקחת שעות של עבודה, כי היא כוללת את הקלדת כל המתכונים ואת צילום המנות, או לפחות חלקן. עותק בודד באתרי עיצוב האלבומים יעלה 200-60 ש"ח, תלוי במספר העמודים, בכריכה ובאיכות ההדפסה.
בהוצאות ספרים ייעודיות, המתמקצעות בספרי מתכונים, הוצאת ספר תתחיל בעלות של כ-5,000 ש"ח, והיא יכולה להגיע לסכומים גבוהים של כמה עשרות אלפי שקלים.
בהתאם לתקציב נקבעת האיכות של כל הפרמטרים המרכיבים את הספר: צילום, סטיילינג, עיצוב, עריכה, הפקה, הדפסה וכריכה. 
רותי כרמי ודורית טוקמן, בעלות הוצאת "מבשלים ספרים", מסבירות כי כשפונים לחברה מקצועית, ניהול הפרויקט מצוי בידיים שלה – היא מנחה את בני המשפחה המעורבים מה לעשות בכל שלב ושלב, תוך כדי שיתופם המלא בתהליך כולו – מבחירת אנשי המקצוע שעובדים על הספר עד אחרון הפסיקים. בצורה זו התהליך יעיל כי יש מי שמחזיק את המושכות בידיים. התוצר הסופי הוא בדרך כלל מושקע ואיכותי מאוד, אבל יש לכך, כאמור, מחיר.

מנהל פרויקט
רצוי מאוד למנות אדם מטעם המשפחה, עדיף בעל ניסיון או זיקה לעולם הספרים, הכתיבה או העריכה, שיאסוף את החומרים ויפיק את הספר. אם מוציאים את הספר לבד חשוב לדאוג שהשפה בו תהיה אחידה, שהמתכונים יהיו ערוכים – לשונית וקולינרית (זה לא אותו דבר!) ושהעיצוב יהיה אסתטי.
גם אם עובדים עם חברה מקצועית צריך אדם שירכז מולה את החומרים ויהיה בקשר קבוע עמה.

חשיבה מקדימה
לפני שיוצאים לדרך כדאי לגבש קונספט ולהבין מה רוצים להנציח – גם מבחינה אישית וגם מבחינה קולינרית.
האם כדאי להכניס רק את המתכונים העדתיים? האם כדאי להכניס גם את המתכונים של הדודה והאימא וליצור ספר בין-דורי?
כדאי להתחיל מגיבוש רשימת המתכונים האהובים או המייצגים. כשהרשימה מוכנה, צריך להחליט אילו מתכונים מצלמים וכמובן שצריך להקליד את כל המתכונים בצורה מסודרת הכוללת רשימת חומרי גלם עם כמויות מדויקות ושלבי הכנה כרונולוגיים. 

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }