טוען...

החיים בדיור מוגן

מוזיקה, ריקודים ואושר גדול

נעמן יזרעאלי, מורה לריקודי שורות באחוזות, על כוחם הפיזי והמנטלי של ריקוד ומוזיקה
תאריך:22.04.20

הפעם הראשונה שבה נכנסתי לאולם הריקודים באחוזת ראשונים והצגתי בפניי הדיירים את ריקודי השורות האמריקאיים זכורה לי היטב. הדיירות והדיירים הביטו בי בפליאה. נראה היה להם מוזר להסתדר בשורה ו… לרקוד ביחד.
זו הייתה שנת 2010 . בתקופה ההיא, בישראל לא הכירו עדיין את ריקודי השורות האמריקאיים שצברו פופולריות עצומה ברחבי העולם. כאן ריקודי העם היו בשיא פריחתם.
אבל הדיירים באחוזת ראשונים, באחוזת צהלה ובבתי דיור מוגן נוספים, נשבו בקסמם של ריקודי השורות במהרה. כיום כוללת הפעילות שלי חוגי ריקוד שונים, הרקדות המוניות לכלל דיירי הבית וכן פעילויות מוזיקליות במחלקות הסיעודיות. 

רקע קצר על ריקודי שורות: אלה ריקודים המבוססים על צעדים של ריקודים סלוניים כגון רומבה, צ'ה צ'ה, ואלס ועוד, אבל אין צורך בבן זוג על מנת ליהנות מהם. לימוד הצעדים נעשה על ידי חיקוי המורה, העומד מול התלמידים. אחד האתגרים שלי כמורה הוא לעזור במניעת נפילות ובטיפוח שיווי משקל; ליצור איזון בין תחושה של חופש וספונטניות בתנועה לבין בטיחות בשיעור. הצעדים, שינויי הכיוון והמחויבות לקצב המוזיקלי מחייבים את המשתתפים להתרכז, לאמן את הזיכרון ולשפר את שיווי משקלם. לכן, בריקוד יש אלמנטים התורמים לחיזוק הגוף – וגם המוח. הצלחת השיעור והאנרגיה הכללית בו, מושפעות מהבחירות המוזיקליות המלוות את הריקודים. לכן מוטלת עליי האחריות לבחור מוזיקה בקפידה. בשל הרקע המקצועי שלי כנגן צ'לו ומורה למוזיקה, אני מכיר רפרטואר מוזיקלי עשיר, ויודע להתאים מוזיקה לתנועה.

"המוזיקה מבטלת מחשבות לא טובות"

בימים אלה אני עורך מחקר בקרב מורים להתעמלות לגיל השלישי, המשלבים מוזיקה בשיעוריהם. המחקר נערך במסגרת לימודי MA בחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי, ובו אני מברר מדוע וכיצד משתלבת המוזיקה בשיעורים. מחקרים רבים בפסיכולוגיה של הספורט מציינים את חשיבות המוזיקה לשיפור ההישגים וחוויית האימון. לא כל מוזיקה מתאימה לפעילות גופנית; המחקרים ממליצים, בין השאר, לשלב באימון מוזיקה שבחר המתעמל. מוזיקה שנבחרה היטב יכולה להפוך את האימון לנעים יותר ובכך לתרום להתמדה ולאימון אפקטיבי יותר.

אלחנדרו, מנהל מועדון הספורט באחוזת ראשונים, מתאר את חשיבות המוזיקה עבורו: "מוזיקה טובה תורמת המון – היא ממש עושה לי את העבודה. אני צריך רק להרים את היד וכולם מבצעים את התרגיל, כי המוזיקה מכניסה בהם התלהבות".
בתיה יהל מאחוזת ראשונים אומרת כי, "המוזיקה נכנסת לי לגוף ולנשמה והתנועה מעניקה לי חופש ואושר". "אני מוכרחה לציין, שבכל יום חמישי, כשאני יודעת שהבוקר נפתח בריקודי שורות, תנועה ומוזיקה, מיד עולה בי שמחה מיוחדת", מוסיפה עפרה אילן, דיירת אחוזת ראשונים. "השילוב בין השניים מחדד את חוש הקצב ואת הזיכרון, ותורם לקואורדינציה ולריכוז. המוזיקה מחלחלת אל תוך הגוף ונספגת בנשמה. התנועה, המותאמת כל כך, מסייעת לשחרור כמעט מוחלט ממחשבות ולחצים, ומעניקה הרגשה של קלילות יתר. זו גם 'השעה החברתית' היפה בשבוע. כשמעיפים מבט פוגשים עיניים בורקות ופנים מחייכים ונטולי דאגות. אחרי שעה מרוכזת כזאת – העולם נראה יפה ושמח יותר".

"מתמלא אהבה לאדם שמולי"

גם אני, בעת שאני שומע מוזיקה, נכנס לתוך קסם, לתוך חלום, לתוך בועה. בשבילי, זה כמו סם. החיים נצבעים בוורוד. אני מתמלא בכוח, בנחישות, ביכולת לסחוף אחרי אנשים. זה ממלא אותי באהבה ועוזר לי להתחבר לתלמידים שלי. המוזיקה הקצבית והאווירה הכללית חושפות את הנקודות הצעירות והצוחקות בלבבות של כולנו, והגוף מתחיל לנוע באופן "שמח" יותר. גיל כרונולוגי ומצב בריאותי מאבדים ברגע זה מעט מחשיבותם.
אחוזות רובינשטיין מציעות מגוון אפשרויות וחוגי תנועה בסגנונות שונים. חלק משיעורי התנועה אינם כוללים מוזיקה – למשל, פלדנקרייז. בשיעורים אחרים ישנה מוזיקה וכל מורה משלב אותה בדרכו.
אני מעודד את תלמידיי להיות אקטיביים, ולהביע את דעתם בבחירת המוזיקה המלווה את התנועה. המלצתי לכל מי שמשתתף בשיעור עם מוזיקה: אם יש מוזיקה שאתם אוהבים – שתפו בה את המדריך. אני זוכר תלמידה שהביאה לי ערימת דיסקים והציעה לי להשתמש בהם בשיעורים, ותלמיד אחר שביקש ממני ללמד ריקוד מסוים עם מוזיקה שהוא אוהב. שמחתי על האפשרות הזאת, ובכל פעם כשאנו רוקדים את הריקוד עם המוזיקה שלו, אני מודה לו על כך.
אני ממליץ לשתף את כל הדיירים ואת המדריך בספריית הדיסקים שלכם, ולהפוך את המוזיקה האהובה עליכם לחלק משגרת האימון בחדר הכושר ובשיעורים נוספים. 
כולם ירוויחו מכך – ובגדול!

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }