טוען...

החיים בדיור מוגן

בדידות בגיל השלישי – דרכים מעשיות להתמודדות עם בדידות בזקנה

תאריך:15.12.23

הגיל השלישי והיציאה לגמלאות מהווים תקופה של חופש, עם הרבה פנאי להתמקד בעצמכם, ובדברים שאתם אוהבים. לצד זאת, תקופה זו מזמנת לא מעט אתגרים כשאחד המרכזיים שבהם הוא הבדידות. פעמים רבות, הפרידה ממקום העבודה והחברים בו, הזמן הפנוי הרב והילדים העסוקים שממעטים לבקר, עשויים להביא למצב שבו בדידות בקרב קשישים מתעצמת ומביאה למשברים ולהתמודדויות לא פשוטות.

במאמר זה נסקור את הגורמים לבדידות בזקנה ואת הסיבות המרכזיות המובילות לה.
נבחן את השפעות הבדידות על בריאותם ורווחתם הנפשית של בני הגיל השלישי; ננתח את ההשפעה של מצבי חירום כמו מלחמת "חרבות הברזל' על בדידות המבוגרים ואת החשיבות הגדולה בשמירה על פעילות חברתית מסוגים שונים.
נציג את החיים באחוזות רובינשטיין, רשת הדיור המוגן המובילה בישראל, המאופיינים בקהילות חברתיות איתנות ובאורח חיים אשר מונע תופעות של בדידות בגיל השלישי, וניתן טיפים ודרכים מעשיות להתמודדות עם תחושת הבדידות בגיל השלישי.

 

איש זקן מביט לבד על הים

מהי בדידות?

המונח בדידות בכללותו מתייחס למצב חברתי⁻רגשי המבטא אי-שייכות ומאופיין בריחוק מאנשים או סביבת בני אדם, כאשר ברוב המקרים ישנה גם כמיהה חזקה להתחברות עם אחרים, בשל מחסור בתקשורת או מגע גופני. השפעתה של הבדידות קשה במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת ובני הגיל השלישי.

קשישים בודדים בישראל – נתוני מחקרים והשפעות בריאותיות

בדידות בקרב קשישים גורמת להשלכות קשות הן על הבריאות הפיזית והן על הבריאות הנפשית. מחקרים מצביעים על מתאם בין בדידות לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, ירידה ביכולות הקוגניטיביות וסבירות גבוהה יותר לדיכאון בקרב קשישים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), 42% מתושבי ישראל בני 75 ומעלה סובלים מבדידות. בשכבת הגילאים 74-65 כ-32% סובלים מבדידות. עוד עולה מהנתונים, כי שיעור תחושת הבדידות בקרב נשים גבוה יותר מאשר בקרב גברים בני 65 ומעלה.
יש לכך השפעות לא רק מנטליות אלא גם בריאותיות ממש. לפי מחקר שנערך ב-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב), בידוד חברתי מגדיל את הסיכון של אדם למוות בטרם עת, לא פחות מעישון, השמנת יתר או מיעוט בפעילות גופנית. על פי הלמ"ס, תחושת בדידות בקרב קשישים שמצבם הבריאותי טוב מאוד היא 17.6% לעומת 57.8% בקרב מי שמצבו הבריאותי לא טוב.
בנוסף, בדידות בזקנה מגבירה את הסיכוי לדמנציה בכ-50% ולעלייה של 68% בסיכון לאשפוז.

ניכר, כי במצבי משבר, כמו התפרצות מגיפת הקורונה או מלחמה, בדידות בקרב קשישים גוברת מאוד. כך למשל, במחקר שערך ד"ר אליקים כסלו מבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית, בשבועות השני והשלישי של מלחמת "חרבות ברזל", ציינו 24% מהנשאלים כי הבדידות שלהם גברה מאוד מאז פרוץ המלחמה, 73% סיפרו על ירידה בהשתתפות בפעילויות וחוגים, ו־47% העידו כי מאז פרוץ המלחמה הם חוששים או חוששים מאוד לצאת לסידורים חיוניים. כל אלה הם כמובן קו ישיר לבדידות בגיל השלישי.

בדידות בקרב קשישים: לפני הכל – זהו את הבעיה והכירו בה

כמעט כל אחד מאיתנו מתמודד עם בדידות במהלך חייו, ובגילאים מבוגרים הבדידות נפוצה אף יותר. חשוב להבין ולהכיר בעובדה כי בדידות היא מצב עמו מתמודדים רבים; זה נורמלי לגמרי להרגיש בודד.
ההכרה בבעיה – המודעות לכך שאני בודד וזקוק לחברה – היא שלב ראשון וחשוב להתמודדות עם הבדידות. זהו בעצם הצעד הראשון שמאפשר נקיטת צעדים אקטיביים, שיסייעו לכם לצמצם ולמגר את הבדידות, ובכך לשפר מאוד את איכות חייכם.

אישה בטבע לבדה

גורמים אפשריים שיכולים להוביל למצב של תחושת בדידות בקרב קשישים

קשיש יכול להרגיש בודד ממגוון סיבות. אלה הבולטות בהן:

  1. התאלמנות ואובדן יקירים: ככל שאנשים מזדקנים, הם עלולים להתמודד עם אובדן של חברים, בני משפחה או בני זוג. כל אלה מובילים לתחושות של בדידות, במיוחד אם האדם שנפטר היה משמעותי עבור הקשיש.
  2. פרישה מהעבודה: חיי העבודה מזמנים מפגשים חברתיים וקשרים שונים. לאחר היציאה לגמלאות, מפגשים אלה מסתיימים, העשייה פוחתת, והדבר עלול להעצים תחושות של בדידות בקרב האוכלוסייה המבוגרת ואף ריקנות.
  3. בעיות בריאותיות: אתגרים בריאותיים, פיזיים ונפשיים, שכיחים יותר בגיל מבוגר, והם עלולים להגביל את יכולתו של האדם לעסוק בפעילויות חברתיות. כאב כרוני, בעיות ניידות או ירידה קוגניטיבית מקשים על אנשים להשתתף באירועים חברתיים, מה שמוביל לתחושת בדידות בזקנה.
  4. חסמים טכנולוגיים: אנשים מבוגרים מתקשים לעתים עם אמצעים טכנולוגיים שונים, שהפכו בימינו לכלי נפוץ ליצירת קשרים חברתיים. יותר ויותר אנשים מתחברים באמצעים דיגיטליים, ומי שאינו מיומן בשימוש בטכנולוגיה עלול להתקשות לשמור ולפתח קשרים חברתיים, וכתוצאה מכך – להרגיש בודד.

סימנים מזהים לתופעה של בדידות בגיל השלישי

הבדידות, כאמור, מזיקה מאוד לאדם, נפשית ובריאותית. לכן חשוב לנסות ולסייע לקשישים בודדים במציאת חברה ופתרונות למצבם. אולם איך מזהים זאת, אם הם אינם מספרים זאת באופן ישיר?

להלן מספר סימנים שיסייעו לכם להבחין במצב של בדידות בגיל השלישי:

  1. נסיגה חברתית: קשישים בודדים לרוב נמנעים מפעילויות חברתיות, אירועים קהילתיים ומפגשים משפחתיים.
  2. שינויים בדפוסי תקשורת: ירידה בתדירות של שיחות טלפון, ביקורים או תקשורת באמצעים אחרים.
  3. הבעת רגשות על מצב בדידות: ביטוי מילולי של רגשות כמו עצב או ריקנות.
  4. הזנחת מראה אישי או היגיינה: חוסר עניין בטיפוח אישי או שמירה על מרחב מחיה נקי ומסודר, עשויים להעיד על חוסר מוטיבציה הנובע מתחושת בדידות בזקנה.
  5. דפוסי שינה משתנים: שינויים בהרגלי השינה, כמו נדודי שינה או שינה מוגזמת, יכולים להעיד על מצוקה רגשית.
  6. אובדן עניין בתחביבים: נטישה של פעילויות ותחביבים עשויה להצביע על ירידה ברווחה הנפשית.
  7. ירידה בבריאות הגופנית: בדידות בקרב קשישים יכולה להתבטא בתסמינים גופניים כגון ירידה במשקל, ירידה בתיאבון או רגישות מוגברת למחלות.
  8. אזכור תכוף של מערכות יחסים קודמות: הזכרה של מערכות יחסים קודמות או זיכרונות מהעבר עשויים לאותת על כמיהה לחיבור חברתי.

 

מבוגר ישן

דרכים אפקטיביות להתמודדות עם בדידות בגיל השלישי

להלן דרכים שיעזרו להתמודד עם תחושת הבדידות בקרב קשישים:

  1. שמירה על קשר עם בני משפחה: לשמירה על קשר רציף עם בני משפחה, חברים ושכנים יש חשיבות עליונה בהתמודדות עם תחושת הבדידות. בין אם זה באמצעות פגישות ובין אם בשיחות טלפון, וידאו, ווטסאפ, או אפילו מכתבים בכתב יד; כל קשר אנושי מסייע להפגת בדידות בזקנה.
  2. הצטרפות למועדונים או לארגונים של בני הגיל השלישי: הצטרפות למועדונים בהתאם לתחומי עניין, מסייעת ביצירת קשרים חדשים. כמעט בכל עיר או יישוב ישנם מועדונים ומתנ"סים לבני הגיל השלישי שבהם ניתן להצטרף למפגשים, פעילויות וטיולים. נסו למצוא את אלה המתאימים לכם ביותר מבחינת העניין והחברה.
  3. שימוש בטכנולוגיה ליצירת קשרים חברתיים: בעידן האינטרנט, הטכנולוגיה מציעה לנו דרכים רבות להתמודדות עם בדידות בגיל השלישי. גם בגילאים מבוגרים אפשר ומומלץ ללמוד ולאמץ טכנולוגיות חדשות, שיכולות לשפר עד מאוד את חייכם החברתיים. שיעורים וקורסים מקוונים יכולים לספק גירויים אינטלקטואליים וליצור אינטראקציות חברתיות חדשות. חשוב לציין כי היכרויות מסוג זה אף עשויות לעבור מהממד הדיגיטלי למפגשים פיזיים.
  4. מציאת תחביבים ופעילויות חדשים: רבים מבני הגיל השלישי מגלים כישרונות ואהבות חדשות בשלב זה של חייהם, בתחומים כמו אומנות, ספורט, שירה, ריקוד ועוד.
    זאת מאחר ויש להם שפע של זמן לחקור את יכולותיהם ואהבותיהם. תחביבים משמעותיים בגיל השלישי יכולים להביא לא רק להנאה ולסיפוק, אלה גם למפגשים חברתיים והיכרויות חדשות.
  5. התנדבות בקהילה: תרומה לקהילה על ידי התנדבות היא דרך רבת-עוצמה להפגת בדידות בקרב בני הגיל השלישי ולהענקת משמעות. התנדבות לצד אחרים, החולקים את הערכים והמטרות שלכם, יכולה לטפח מערכות יחסים משמעותיות ולהפיג תחושות של בדידות.
  6. אל תהססו להשתמש בעזרה מקצועית: אם תחושות הבדידות נמשכות ומשפיעות לרעה על חייכם לאורך זמן, שקלו לפנות לעזרה מקצועית. אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולים לספק הדרכה ותמיכה המותאמים לצרכים הספציפיים שלכם.
בדידות בגיל השלישי מאמרים
דייירי אחוזת פולג מתנדבים. סיפוק, משמעות וחברים

 

הפתרון האידיאלי לבדידות בגיל השלישי – חיים חברתיים שוקקים בבתי הדיור המוגן של אחוזות רובינשטיין

חיים בקהילה איתנה, מעורבות קהילתית, שמירה על קשרים חברתיים, מפגשים קבועים עם חברים, חיזוק הקשרים עם בני משפחה, פעילויות התנדבות והשתתפות בחוגים ובאירועים; לכל אלה יש תפקיד משמעותי בכל הקשור להפגת בדידות בגיל השלישי.

אולם במקרים רבים, בני גיל הזהב מתקשים, מבחינה מעשית ומבחינה מנטלית, לקיים את כל אלה או אפילו מעט מהם. הפעולות הללו דורשות לעתים מאמץ לא קטן, במיוחד אם השירותים, הפעילויות או בני המשפחה אינם נמצאים ממש בקרבת מקום. וזה עוד לפני החוסן המנטלי הנדרש, במקרים רבים, כדי לקום ולצאת מהבית.

יש מקום אחד בלבד שפועל כולו במתכונת שמבטיחה את הפגת הבדידות בגיל השלישי: דיור מוגן.
וכשמדברים על דיור מוגן בישראל, ישנה רשת אחת שנחשבת כמובילה, המנוסה והטובה ביותר: אחוזות רובינשטיין.
שש האחוזות של רשת הדיור המוגן, הממוקמות במיקומים הטובים בארץ, מתמחות בהענקת חיים טובים, מספקים ובטוחים לבני 70+ עצמאיים ופעילים. אחד היסודות שעליהם מושתתים החיים בבתי הדיור המוגן שלנו הוא הביטחון החברתי, וכפועל יוצא מכך – הפגת בדידות בגיל השלישי.
כפי שציינו לאורך המאמר כולו, תחושות בדידות בגיל השלישי הן מהגורמים השליליים ביותר בגיל זה. לכן, הקהילות האיתנות באחוזות הן הבסיס האיתן של החיים בהן.

לצד חיים בדירות יוקרה פרטיות, נוחות ומעוצבות באחוזות, מחוץ לדירה תמיד אפשר לפגוש חברות וחברים. ההיצע החברתי גדול במיוחד, וכל אחד יכול לבחור את החברים המתאימים לו ביותר.
רבים מהדיירים התפלאו לגלות כיצד הם מוצאים חברי נפש חדשים לחיים, דווקא בתקופה זו.

 

מאמרים בנושא בדידות בקרב קשישים
דיירי אחוזת צהלה בטיול. קהילה איתנה ומחבקת

 

באחוזות שפע של פעילויות לגיל השלישי, כגון פעילויות ספורט, תרבות וחברה סביב השעון, שמעניקות גם עיסוק, הגשמה וסיפוק, וגם מפגשים חברתיים סביב תחומי עניין דומים. טיולים ואירועים מיוחדים מגבשים עוד יותר את הקהילות, ומעניקים לדיירינו את תחושות המוגנות והרווחה המשמעותיות כל כך בגיל זה. לצד זאת, באחוזות שפע של אפשרויות להתנדבות, שמזמנות גם הן עשייה משותפת, סיפוק ופעילות חברתית.

חשוב לציין – כל אלה לא באים על חשבון הקשרים ההדוקים עם בני המשפחה של הדיירים.
הילדים, הנכדים והנינים מגיעים רבות לאחוזות, שבהן הם מרגישים "כמו בבית המלון של סבתא וסבא". באחוזות אף נערכות ארוחות שישי וחג עם בני המשפחה של הדיירים, ערבי כישרונות צעירים לנכדים והנינים, הרצאות של בני משפחה ועוד ועוד. כך שלמעשה, כל אחוזה היא משפחה אחת גדולה.

טלי שקרצי, מנהלת תרבות, ספורט וקהילה באחוזת ראשונים מעידה כי, "אנו נותנים תשומת לב מיוחדת לנושא החיבור לקהילה. השאלה כיצד רוקמים ביחד מערכת קשרים וחברויות בתוך קהילה מעסיקה את כולנו, דיירים ואנשי צוות כאחד.
לכן, הדיירים בעצמם שותפים לבניית 'מוסדות' חברתיים-קהילתיים אשר נותנים מענה רצוף ותמיכה חברתית לדיירים חדשים וותיקים. כך למשל, לכל דייר חדש בבית מוצמד מלווה, דייר ותיק אשר צועד אתו, יד ביד, בדרכו באחוזה; רכזי השכונות בבית אחראים על קבוצת הדירות בכל 'שכונה', ודואגים באופן אישי לכל דייר ודיירת; מפגשי קומות בהנחיית דיירים נערכים מדי שבוע, ויש גם מפגשי פרלמנט של גברים, הנהנים משיח משותף.

חשוב לציין גם כי אנשי המקצוע בבית – עובדים סוציאליים, אימהות-בית, רכזת הקהילה ועוד, מוודאים שכל דיירי הבית ירגישו שייכים לקבוצות שונות, חלקן ייעודיות עם מאפיין משותף וחלקן חברתיות.

אנשי הצוות מחברים בין אנשים, ומבטיחים שכל אחד יוכל לבחור עד כמה הוא רוצה להיות מעורב חברתית וקהילתית. מעבר לפעילויות סביב השעון שמזמנות מפגשים חברתיים במשך כל היום, אנו נותנים חשיבות גם לשליטה באמצעים טכנולוגיים, כגון קבוצות הווטסאפ בבית, חיבור למידע ולכל מה שקורה. כל אלה מבטיחים שדיירים ירגישו מחוברים, אהובים, שייכים ומשפיעים, וכפועל יוצא מכך – בעלי משמעות, סיפוק והנאה".

אנו מזמינים אתכם לבקר ולהתרשם בעצמכם. 
דברו איתנו: 3616*

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619

    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }