טוען...

פנסיה בגיל הזהב

יפוי כוח מתמשך – מה זה ולמי זה מתאים?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לאדם להחליט מי יטפל בענייניו ויקבל החלטות כשהוא לא יוכל עוד לעשות זאת. מה כולל המסמך, למי כדאי לחתום עליו, איפה חותמים ומתי משתמשים בו? עו"ד רות סלפטר, דיירת אחוזת צהלה, עוזרת להבין את כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח מתמשך
תאריך:21.03.20

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנחקק בשנת 1962, מפרט את תנאי מינוי אפוטרופוס במצבים שבהם אדם בגיר אינו יכול לדאוג לענייניו, מפאת הידרדרות במצבו כתוצאה למשל מתאונה, מחלות זִקנה או מוגבלות נפשית, או במקרה של אדם "פסול דין" מי שאינו יכול לדאוג לענייניו בגלל מחלת נפש או לקות שכלית.
ב-2016 תוקן החוק, והשינוי המרכזי בו מתייחס לאפשרות למתן ייפוי כוח מתמשך והנחיות של אדם בגיר, מה ייעשה ברכושו ובענייניו האישיים, כולל הנחיות לטיפול רפואי בגופו – אם וכאשר יגיע למצב שבו לא יהיה מסוגל לקבל החלטות אלו בעצמו.
הרעיון העומד בבסיס השינוי הוא לשמר את כבודו של האדם ולממש את רצונו גם כאשר לא יוכל להביע אותו בעצמו.
כאשר מתמנה אפוטרופוס לאדם, במצבים שתוארו, הוא מקבל עבורו את ההחלטות על פי שיקולים ענייניים ומשפטיים.
לעומת זאת, כאשר ממונה מיופה כוח מטעם האדם, ההוראות שהוא פועל לפיהן הן אלו שמייפה הכוח נתן בעצמו כשעוד היה כשיר.
"יפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המפרט את מי ממנה המייפה להיות מיופה כוחו המתמשך", מסבירה עו"ד רות ספלטר, דיירת אחוזת צהלה. "מיופה הכוח צריך לפעול לפי הנחיות הממנה – עליו לחתום ולאשר בפני עורך דין את האמור בייפוי הכוח המתמשך.  במקרים שבהם ההנחיות בייפוי הכוח בלתי אפשרויות לביצוע או לא חוקיות – אסור למיופה הכוח לפעול לפיהן. במקרים כאלו מועברת ההחלטה כיצד לפעול לבית המשפט".

למי כדאי לחתום על ייפוי כוח מתמשך?

"מומלץ לכל אדם מעל גיל 50 לחתום על ייפוי כוח מתמשך. ייפוי הכוח מייתר את הצורך באפוטרופוס, למשל במקרים של מחלה פתאומית. אם המצב שבגללו נכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף חדל, והאדם שב לאיתנו, אפשר לבטל את ייפוי הכוח ואינו פושט רגל או מוגבל בבנק".

מיהם בדרך כלל מיופי הכוח?

"בדרך כלל הילדים הם מיופי הכוח, אך זה יכול להיות גם קרוב משפחה, ידיד קרוב או כל אדם אחר שהאדם החליט למנות כמיופה כוחו, ובלבד שיתקיימו לגביו כמה תנאים, כגון: היותו מעל גיל 18 , אינו משמש מיופה כוח של שלושה אנשים שאינם בני משפחתו, אינו מטפל של האדם הממנה בתשלום, אינו עורך דין המחתים על ייפוי הכוח ואינו פושט רגל או מוגבל בבנק".

האם אפשר למנות כמה מיופי כוח?

"אדם יכול להחליט על מינוי מיופה כוח יחיד וכן על מינוי מיופה כוח חליפי למקרה שמיופה הכוח הראשון לא ירצה או לא יוכל לפעול בשמו. כמו כן, הוא יכול למנות כמה מיופי כוח (למשל מספר ילדים). חשוב לקבוע אם מיופי
הכוח יפעלו במשותף או בנפרד, מהו היקף הסמכויות והאחריות של כל אחד מהם ומי יכריע במקרה של חילוקי דעות בין מיופי הכוח".

יופי כוח והאפוטרופסות
יופי כוח והאפוטרופסות

אילו ייפויי כוח מתמשכים קיימים?

"ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים – מתייחס לרווחה האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הרפואיים, הנפשיים או החברתיים. ניתן גם לערוך 'ייפוי כוח מתמשך רפואי' שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד. ייפוי כוח מתמשך רפואי יכול להיחתם לא רק בפני עו"ד אלא גם על ידי רופא, אח, עו"ס או פסיכולוג.
״ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש״ – מתייחס לטיפול בכלל נכסיו, כספיו והתחייבויותיו של האדם. הממנה יכול לקבוע כי מיופה הכוח הוא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות, או שהוא יכול לפרט מהו רצונו לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים השונים וזאת באמצעות קביעת 'הנחיות מקדימות'. הממנה יחליט על 'אנשים מיודעים', שיקבלו מידע או דיווחים ממיופה הכוח על החלטות שקיבל או פעולות שביצע, או לקבוע שהאפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח".

איך עורכים ייפוי כוח מתמשך?

"הממנה יערוך ייפוי כוח מתמשך בפני עורך דין מוסמך אשר עבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי. ייפוי הכוח המתמשך יכלול חתימות של הממנה, מיופה הכוח ועורך הדין וייחתם אלקטרונית על ידי עורך הדין".

היכן מפקידים את ייפוי הכוח?

"חובה להפקיד את ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים באמצעות הפקדה מקוונת על ידי עו"ד בעל כרטיס חכם או באופן אישי על ידי הממנה עצמו. ייפוי כוח מתמשך רפואי שלא נחתם בפני עו"ד בעל כרטיס חכם, אלא בפני רופא, אח, עו"ס או פסיכולוג, חייב להיות מופקד באופן אישי על ידי הממנה אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.
טיפול האפוטרופוס הכללי בבקשת ההפקדה יחל רק לאחר קבלת העותק המקורי. בסוף הטיפול בבקשה תישלח הודעה לממנה עם העתק לעורך הדין על אישור או דחייה של בקשת ההפקדה. ממועד הפקדת ייפוי הכוח המתמשך ועד למועד כניסתו לתוקף – האפוטרופוס הכללי ישלח לממנה 'תזכורת', אחת לשלוש שנים, בכדי לוודא שהממנה אינו רוצה לשנות את ייפוי הכוח".

מתי נכנס ייפוי הכוח לתוקף?

"כאשר חלה הידרדרות במצבו של האדם, והוא אינו יכול עוד לקבל החלטות עבור עצמו, נדרשת חוות דעת פסיכיאטרית הקובעת כי האדם אינו כשיר עוד לטפל בענייניו, ואז פונים להנחיות ייפוי הכוח המתמשך".

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }