החיים בדיור מוגן

בריאות בגיל השלישי – 10 כללים

שרון פיקר, הדיאטנית של אחוזת בית הכרם, עם טיפים ועצות פרקטיות לשמירה על הבריאות בעזרת תזונה נכונה

שרון פיקר היא תזונאית קלינית וחלק מהצוות של אחוזת בית הכרם כבר שבע שנים. היא אמונה על שמירה על תזונה מיטיבה עבור דיירי האחוזה. אל המקצוע היא הגיעה בדרך מקורית; בתחילה היא למדה צילום במכללת הדסה. עם סיום לימודיה עבדה כעוזרת אישית של צלם האוכל נלי שפר. דרך עיסוק זה היא התקרבה לתחום המזון והתזונה והחליטה להתעמק בו, ואז פנתה ללימודי תזונה קלינית בפקולטה לחקלאות ברחובות.

שרון פיקר, הדיאטנית של אחוזת בית הכרם

על יסודות התזונה

"עולם התזונה משתנה במהירות, וכמוהו גם ההנחיות התזונתיות", מסבירה שרון. "דיאטנית טובה צריכה להיות מעודכנת באופן שוטף במתרחש במגוון תחומים בארץ ובעולם. את תפיסת הטיפול שלי גיבשתי עם השנים, בשילוב ההתנסות שלי במחלקות שונות בבית החולים הדסה שבו עבדתי, עם משפטים נפלאים שכתב אנטואן דה סנט-אכזופרי עבור המלך הבודד בספרו 'הנסיך הקטן': 'יש לדרוש מכל אדם רק את מה שידו מגעת לעשות, רק על יסודות התבונה יכון השלטון'. אדם שמקבל ממני הנחיות תזונתיות מביא עמו הרגלים שונים, דעות, העדפות טעם, ריח וצבע, ובדרך כלל גם נמצא במצב בריאותי ירוד ולעיתים אף כאוב לאחר ניתוח או מחלה. אם אתן רק הנחיות תזונתיות 'לפי הספר' אחטא למטרה. אני מנסה להסביר למטופל את הסיבה להנחיה התזונתית ולחשוב יחד איתו באיזו מידה הוא אכן יכול להיענות להנחיות והיכן נדרשת התאמה אישית. חשוב לשמור על אפשרויות לאכילה סבירה בעיני המטופל, מבלי שיאבד את חדוות האכילה. רק כך הוא יוכל להתמיד ולשמור על ההנחיות לאורך זמן".

 

תזונה בגיל השלישי

ידוע שתזונה נאותה, בעיקר בגיל המבוגר, מסייעת לשמירה על הבריאות ולהפחתת הסיכון להופעת מחלות כרוניות. תזונה נכונה גם תורמת לחיוניות בפעילות היומיומית, לרמת אנרגיה מאוזנת, למצב רוח טוב ולשמירה על עצמאות תפקודית. "למזלם של דיירי האחוזות, רובם גדלו בתקופה שבה היה יותר אוכל 'אמיתי' ופחות אוכל מעובד", אומרת שרון. "היום זמינות ונגישות המזון המעובד גדולה יותר ולכן החולי הנלווה לסוגי מזון אלו מופיע בגילים צעירים יותר".

בגיל הזהב חשוב לשים לב לכמה נושאים בתחום התזונה

10 הדגשים של שרון לשמירה על הבריאות

1. הקדימו תזונה למכה – אנשים מבוגרים מושפעים יותר מחוסרים תזונתיים. כדאי להתייעץ עם דיאטנית קלינית דווקא כשאתם בריאים ולא כשפורצת מחלה, כדי להעריך אם התזונה הקיימת מספקת לאדם את כל מה שגופו צריך ולהצביע על המקומות הדורשים שינוי או שיפור.

2. שמירה על בריאות הפה – בעיות שיניים והטיפולים בהן, שעשויים להיות ממושכים, עלולים להביא להגבלת מגוון המזונות שאפשר לצרוך, ובייחוד לצמצום מזונות עשירי סיבים הקשים יותר ללעיסה. מצב זה יכול ליצור חוסר במרכיבי תזונה חיוניים ותנודות במשקל. מומלץ לשמור על בריאות הפה באופן סדיר ולבקר את רופא השיניים גם כשאין כאבים או בעיות מיוחדות.

3. אכילת מזון מגוון – רצוי שכל ארוחה תכלול מאכל אחד לפחות מכל קבוצת מזון -ירקות במגוון צבעים, מקור לחלבון: קטניות, ביצים, מוצרי חלב או תחליפיו, דגים, עוף או בשר, ומקור לפחמימה על בסיס דגנים מלאים. במקרה של פגיעה ביכולת הפיזית לצאת ולרכוש מזון טרי או להכינו – מומלץ להיעזר במזון שמכינים באחוזה .

4. הקפדה על שלוש ארוחות ביום לפחות – הקפדה על סדר ארוחות קבוע מקטינה את הסיכון לחוסרים תזונתיים.

5. אכילת מזון עשיר בסיבים – בגיל השלישי יש נטייה גוברת לעצירות. אפשר למנוע את התופעה בעזרת אכילת מזונות עשירים בסיבים: קטניות ודגנים מלאים כמו כוסמת, קינואה, ירקות ופירות. כיום יש גם מגוון מוצרים מותאמים לצורך, כמו פסטה עשירה בסיבים או קוסקוס מלא.

6. הקפדה על שתייה מספקת – בגיל השלישי מתפתחת נטייה להמעיט בשתיית מים בגלל שינוי בתחושת הצמא, קושי להתפנות או קושי בנגישות לשתייה. שתייה סדירה וקבועה של מים חשובה לפינוי חומרי פסולת מהגוף, לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולמניעת התייבשות. היא אחד המפתחות החשובים לשמירה על הבריאות מכיוון שהיא מנקה רעלים מהגוף. חשוב לזכור לשתות גם כאשר לא חשים צמא. טיפ יעיל: לשתות במשך היום ולהפסיק כשלוששעות לפני השינה כדי להימנע מקימה בלילה. חשוב להימנע משתייה עם תוספת סוכר כדי למנוע עלייה מיותרת במשקל.

7. בחירת מזונות שאינם עתירי מלח – אצל מבוגרים רבים יש נטייה לעלייה בלחץ הדם. כדי להקטין את הסיכון להחמרה מומלץ להימנע ממזון מלוח או מעובד כגון חטיפים, פיצוחים מלוחים, מזון מתובל באבקות מרק, רטבים מוכנים וגבינות מלוחות. העדפת מזון טרי ובישול ביתי תהיה בחירה נבונה יותר עבור אנשים עם יתר לחץ דם.

8 . בחירת מזונות עשירים בוויטמין D – ויטמין D נמצא בעיקר במוצרי חלב ודגים. הגוף יכול לייצר ויטמין זה בחשיפה לשמש, אך למרות שאנו גרים בארץ שטופת שמש, מחסור בוויטמין זה שכיח מאוד בגיל מבוגר. חשוב לצרוך מזונות עשירים בוויטמין D, לעקוב אחר הערכים בדם ובמידת הצורך לשקול ליטול תוסף.

9. מעקב אחר רמות ויטמין B12 – בגיל השלישי חלה ירידה בספיגת הוויטמינים בגוף, כמו B12, שמחסור שלו עלול לגרום לאנמיה, חולשה, בלבול, הפרעות זיכרון ועוד. יש להקפיד לשלב מזונות דלי שומן מן החי, ובמידת הצורך לשקול ליטול תוסף.

10. שקילה יזומה – מומלץ למבוגרים להישקל פעם בחודש-חודשיים. אם יש תנודות משמעותיות במשקל כדאי להיוועץ בדיאטנית קלינית כדי לאתר את המקור לשינוי ולהתאים פתרון תזונתי מאוזן.

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 3616*

בלחיצה על "שלח" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

background Call us
מגזין הגיל השלישי

קבלו את כל הטיפים וכתבות המגזין לחיים בריאים ומאושרים ומבצעים מיוחדים ישירות למייל שלכם

קבלו את כל הטיפים וכתבות המגזין לחיים בריאים ומאושרים ומבצעים מיוחדים ישירות למייל שלכם

מגזין הגיל השלישי