טוען...

החיים בדיור מוגן

אוריינות דיגיטלית בגיל השלישי

השימוש במחשב, בנייד ובאינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מהחיים במאה ה-21. איך בני הגיל השלישי מסתדרים בעולם הדיגיטלי וכיצד האוריינות הדיגיטלית תורמת לאיכות חייהם?
תאריך:05.04.22

מהי אוריינות דיגיטלית?

אוריינות דיגיטלית זוהי היכולת להשתמש במחשב, ברשת האינטרנט ובטלפון הסלולרי לביצוע מטלות שונות. אוריינות דיגיטלית מתבססת על יכולות טכניות, קוגניטיביות וסוציולוגיות .

אדם בעל אוריינות דיגיטלית הוא כזה היכול להשתמש במחשב, בטלפון ובאינטרנט לצורך ביצוע שלל פעילויות: איתור מידע, תשלום חשבונות, קבלת שירותים, קריאה, קניית מוצרי צריכה, פעילות ברשתות חברתיות, תקשורת מתקדמת עם בני משפחה וחברים ועוד.
אוריינות דיגיטלית נחשבת להכרחית בימינו מכיוון שהיא מותאמת להתנהלות היום יומית במאה ה-21. היא מאפשרת לאנשים נגישות לעולם המידע המתחדש באופן תדיר.
כיום, המידע הדיגיטלי לא רק מקל ומנגיש ידע ושירותים שונים, הוא גם מאפשר לאנשים להתפתח במגוון תחומים: התפתחות אישית, חברתית, תרבותית וכלכלית.

יתרונות האוריינות הדיגיטלית

מחקרים שחקרו את הנושא הראו כי לאוריינות דיגיטלית בגיל השלישי יש השפעה חיובית במגוון תחומים: היא מגדילה את תחושת העצמאות, מחזקת את הדימוי העצמי ותורמת לשימור ולשיפור הבריאות הפיזית והנפשית. לאור כך אפשר להבין את חשיבותה של האוריינות הדיגיטלית בקרב בני הגיל השלישי.
בישראל, אחוז המשתמשים באינטרנט מעל גיל 65 נמצא במגמת עלייה מתמדת. רבים מבני הגיל השלישי נחשפו בעברם המקצועי לעבודה עם מחשב, כך שהדבר אינו זר להם, אם כי מגוון הטכנולוגיות המתקדם בקצב מהיר מאוד עלול להשאיר אותם מאחור. כדי "ליישר קו" עם ההתפתחויות הטכנולוגיות המתרחשות בעולם הדיגיטלי על בני הגיל השלישי להתנסות בהן ולא לדבוק בדפוסים המוכרים ולהימנע מהקדמה.

 

אוריינות דיגיטלית מגדילה את תחושת העצמאות, מחזקת את הדימוי העצמי ותורמת לשימור ולשיפור הבריאות הפיזית והנפשית בגיל השלישי

 

מספר דוגמאות לאוריינות דיגיטלית – נגישות, זמינות והעשרה

רבים מבני הגיל השלישי גילו את היתרונות הרבים של הקדמה הטכנולוגית והם מאמצים שימושים שונים שהופכים מידע ושירותים רבים לזמינים ונגישים מאוד עבורם.
עפרה יעקובי, דיירת באחוזת ראשונים, מספרת שהיא כבר לא יוצאת מהבית כדי לערוך קניות. "אני קונה הכול בטלפון. ממזון ושתייה ועד רהיטים. גם את כל ענייני הבנק אני מנהלת דרך הטלפון או המחשב. יש לי גם פייסבוק, אבל אני לא מאשרת אנשים שאני לא מכירה". עופרה עושה כמובן שימוש גם בווטסאפ, שבו היא מנהלת תקשורת יום יומית עם בני המשפחה ועם חברים. היא חברה גם בקבוצת סודוקו ותשבצים בווטסאפ, משם היא מורידה תשבצים, מדפיסה אותם ופותרת. עופרה אף משתמשת גם באפליקציות שונות, בעיקר כדי להזמין פריטים מחו"ל.

מריאנה קופרשמיט, דיירת באחוזת צהלה, לא יכולה לדמיין את חייה ללא הטלפון הנייד. "יש לי כל כך הרבה אפליקציות, וכולן חשובות ושימושיות; ביוטיוב אני רואה בעיקר סרטונים על סריגה, אני שומעת רדיו דרך הטלפון, את כל הסידורים בבנק אני עושה דרך האפליקציה, אני משלמת בביט, אני קוראת חדשות ב-YNET, אני קובעת תורים לקופת חולים דרך האפליקציה, אני סורקת קודים בנייד, קוראת וכותבת מיילים באאוטלוק, עורכת קולאז'ים של תמונות באפליקציה ייעודית, וכמובן – מתכתבת עם כולם בווטסאפ".

מעבר לכל אלו, מריאנה משתמשת הרבה במחשב שבביתה; בעיקר בוורד ובאקסל, שבו היא שומרת ומארגנת מידע רב, כמו תאריכי ימי הולדת ופרטים של משתתפות בקבוצת הסריגה שלה.
"כל הטכנולוגיות האלו תורמות מאוד לחיי היום יום שלי כי הן הופכות א החיים להרבה יותר קלים. ככה הכול הרבה יותר פשוט, זמין ונוח. אני תמיד רוצה ללמוד עוד ועוד דברים כי זה מעשיר אותי מאוד, אז אם אני לא מצליחה לעשות משהו אני מבקשת עזרה מהנכדים והם תמיד עוזרים לי", היא מספרת ומוסיפה שעכשיו היא משתתפת בחוג צילום בנייד שמתקיים באחוזה. "אני נהנית מאוד. אני לומדת על עוד ועוד פונקציות שקיימות בטלפון ומשפרות מאוד את התמונה, ואני לומדת גם איך לערוך תמונות. זה ממש כיף וזה מספק".

הפוש של הקורונה

תקופת הקורונה תרמה מאוד לעליית השימוש באמצעים דיגיטליים בקרב האוכלוסייה בכלל ובקרב בני הגיל השלישי בפרט.
"הקורונה הכירה לנו את הזום", נזכרת מריאנה. "את סדר הפסח לפני שנתיים עשינו בזום עם כל המשפחה, ומאז נפגשנו עוד הרבה פעמים בזום בכל הסגרים".
גם עפרה מעידה כי מאז הקורונה השימוש שלה בנייד עלה משמעותית. "בתקופת הקורונה גיליתי את הקניות בנייד. מאז התרגלתי לזה שאני עושה משלוח בסופר והוא מגיע אליי עד הבית, והיום אפשר לקנות הכול ברשת, וזה כל כך כיף ונוח. כשאני צריכה משהו אני מחפשת אותו בגוגל ולפעמים אני ישר קונה אותו דרך הטלפון".
טלי שקרצי, מנהלת התרבות באחוזת ראשונים, מעידה על התנופה שהקורונה נתנה לעניין של הדיירים בכל מה שקשור לאמצעים הדיגיטליים השונים. "בתחילת הקורונה גייסנו מתנדבים וילדי עובדים, חילקנו את דיירי הבית כולו לקבוצות ולימדנו את כולם להשתמש בווטסאפ, בזום ובווידאו. זה היה מבצע מרגש ששזכה להרבה פידבקים", היא מספרת. "יש מתנדב שעשה כאן בעבר מחויבות אישית וכיום הוא מקדיש שעתיים בשבוע למפגשי אחד על אחד עם דיירים סביב כל מה שקשור להתנהלות עם הטלפונים הניידים. אנחנו מבינים את חשיבות השליטה במיומנויות אלו ולכן אנחנו מקדישים זמן ומאמץ להכשרת מתנדבים ואנשי צוות שיכולים לסייע באופן קבוע בהתמצאות בעולם הדיגיטלי".

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }