טוען...

החיים בדיור מוגן

הגיל השלישי בישראל – ההגדרה, מאפייני הגיל והדרך לאיכות חיים בגיל הזהב

תאריך:26.09.23

ככל שתוחלת החיים עולה, כך הולכת וגדלה קבוצת בני הגיל השלישי בישראל, שאף נחלקת כיום לכמה קבוצות גיל; בהתאם לכך, משמעותם של בני הגיל השלישי בחברה הולכת ונהיית רבה יותר, וכך גם האפשרויות העומדות לפתחם, האתגרים שעמם הם מתמודדים והפתרונות המוצעים להם.

מאפייני הגיל השלישי - אחוזות רובינשטיין
דיירי אחוזת צהלה, דיור מוגן בתל אביב. הגיל השלישי כהזדמנות להגשמת חלומות

 

בכתבה הבאה נסקור את הגיל השלישי בישראל. ננסה לענות על שאלות כמו מתי מתחיל הגיל השלישי, מהם מאפייני הגיל השלישי, מהן קבוצות הגיל השונות המרכיבות אותו, עם אילו קשיים מתמודדים מבוגרים בישראל וכיצד ניתן להפוך את התקופה הזו למוצלחת במיוחד.

מהו הגיל השלישי ומדוע הוא מכונה "גיל הזהב"?

החברה בנו אנו חיים, נוהגת לאגד בתוך תבניות וסכמות קבוצות התייחסות בעלות קווי דמיון.
על בסיס עיקרון זה נקבע המושג "הגיל השלישי".

ההגדרה לגיל השלישי מתייחסת לתקופת החיים בחייו של אדם, אשר מתחילה בגיל 65 פלוס, וידועה גם בכינוי המחמיא יותר, "גיל הזהב", שם המזהה את בני קבוצת הגיל הזו עם סממנים של מלכות והדר, ובצדק: אחרי הכול, אלה הם הוותיקים בחברה, בעלי הניסיון והחוכמה.
כיום, עם עליית תוחלת החיים, בני הגיל השלישי נחלקים לכמה קבוצות גיל שונות, שאותן נסקור בהמשך הכתבה.

מתי מתחיל הגיל השלישי?

האם קיים קו ברור שבעת חצייתו מתקבל האדם בברכת "ברוכים הבאים לגיל השלישי"?
ככלל, הגיל הנחשב לתחילת הגיל השלישי הוא אמצע שנות השישים של אדם.
לצד זאת, ישנם אירועים במחזור חייו של אדם ממוצע, ושינויים באורחות חייו, המסמנים את המעבר לגיל השלישי. העיקריים שבהם הם:

  • גיל היציאה לגמלאות – מהלך המייצג את סיום תקופת העבודה והעיסוק היום־יומי הקשור לצורכי הפרנסה. כך למשל, הגיל השלישי בישראל מוגדר בידי המוסדות כגיל הפרישה לפנסיה; פרישת נשים מתקיימת בשנת ה־65 לחייהן, ואילו של גברים – בגיל 67.
  • "עזיבת הקן" – מאפיין נוסף לגיל השלישי הוא התהליך המוכר של "עזיבת הקן", בו הילדים שעוזבים את הבית ומתחילים את חייהם באופן עצמאי (תופעה שהולכת ומתאחרת בשנים האחרונות לעומת עשורים קודמים). זהו סממן מעבר נוסף לגיל השלישי, של התחלת תקופת חיים שונה – עם התמודדויות ואתגרים – אך גם עם יתרונות והזדמנויות רבות.

מאפייני הגיל השלישי - אחוזות רובינשטיין

מאפייני הגיל השלישי בישראל

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תוחלת החיים בישראל התארכה מאז 1990 בכ־9 שנים; על פי הנתונים האחרונים, משנת 2020, תוחלת החיים בישראל עומדת 82.7 שנים, והיא בין הגבוהות בעולם. תוחלת החיים הממוצעת לנשים היא 84.8 שנים ואצל גברים 80.7.
נתון מעודד זה מדרג את אוכלוסיית מדינת ישראל לפני מדינות רבות, ובהן ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, הולנד ובלגיה.
על פי מחקרים שונים, תוחלת החיים מושפעת משילוב של פרמטרים כמו מצב בריאותי, הימנעות מעישון ואלכוהול, ספורט ותזונה, השכלה, אזור גיאוגרפי, רמת הכנסה ועוד.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה בנוסף כי בעוד כשלושה עשורים תוחלת החיים של גברים בישראל צפויה להגיע לממוצע גילאים של כ־88.7 שנים, וממוצע הגיל לנשים יהיה 94.9 שנים. יש לאן לשאוף!

מאפייני קבוצות הגיל השלישי

אם בעבר הגיל השלישי היה מאופיין כפרק זמן אחד בלבד, הרי שכיום מפצלים את התקופה לכמה קבוצות גיל. באופן כללי, ההתייחסות נחלקת לשלוש קבוצות גיל עיקריות:
הראשונה: גילאי 65 עד 75.
השנייה: גילאי 75 עד 85.
השלישית: בני 85 ומעלה.

שכבת הגיל הראשונה – בני 65־75.

קבוצה זו של מבוגרים בגיל הזהב מורכבת מאנשים שלא מכבר יצאו לפנסיה, כשהקן התרוקן והפנאי רב. בימינו, בשנים הללו רבים מהאנשים בגילאים אלה בריאים ועדיין צעירים בגופם ובנפשם. לכן, תקופה זו מזמנת להם הזדמנות להגשמת חלומות, שלא היה להם פנאי לממשם עד כה; יציאה לטיולים ארוכים, כתיבת ספר חיים, לימודים לשם הנאה, התנדבות למען הקהילה ועוד. לצד זאת, יש בה אתגרים הקשורים לשינוי החד באורחות החיים, בחיים החברתיים ובעשייה (את האתגרים הללו נפרט בהמשך הכתבה).

שכבת הגיל השנייה – בני 75־85.

הכינוי הנפוץ לעשור זה הוא "בני הגיל הרביעי".
עשור זה מתאפיין בדרך כלל בהאטה שמתרחשת בתחומים שונים, פיזיים וקוגניטיביים, ולעתים מתעוררים בה קשיים גופניים ונפשיים. ועדיין, חלק ניכר מבני הגיל הרביעי ממשיכים לתפקד בעצמאות מלאה עם חיים מלאים בעשייה והגשמה. רוח צעירה כזו ניתן למצוא לרוב בקרב אנשים שהתכוננו לגיל הבוגר, ושמרו על עצמם – בפעילות ספורטיבית, בחיים מלאי חברה, עניין ופעילות.

שכבת הגיל השלישית – בני 85 ואילך.

אם בעבר בני 85 פלוס נחשבו לזקנים מאוד, הרי שהיום ניתן למצוא רבים מהם חיים בעשיה ופעילות (גם אם מופחתות). המגמה הזו צפויה להתרחב ככל שהשנים יעברו ותוחלת החיים תעלה עוד יותר.
כבר היום ניתן למצוא "אייקונים" של אנשים מבוגרים שכוחם בשיאם והם מהווים דוגמה ומופת לחברה כולה. כזו למשל היא אשת העסקים, מעצבת הפנים ואייקון האופנה האמריקאית, אייריס אפפל, אשר חגגה לא מזמן את יום הולדתה ה־101, וידועה בעולם כמי שמנציחה את האפשרות להישאר רלוונטית בכל גיל. אפפל מתחזקת עמודים פעילים ברשתות החברתיות, כשמספר העוקבים שלה מסתכם בכשלושה מיליון אנשים מגילאים שונים.
לצד אלה, כדרכו של הטבע, ההזדקנות מביאה עמה גם אתגרים שונים, וכל מה שנכתב על קבוצות הגיל הראשונה והשנייה, משמעותי ונכון עוד יותר בקבוצת גיל זו.

חשוב להדגיש כי החלוקה בין שלוש הקבוצות של בני הגיל השלישי היא כללית. כל אדם מגיע עם מסע חייו לפתחו של הגיל השלישי, נתקל בהתמודדויות ייחודיות רק לו, ומגיב להן בדרכו שלו.

ועתה נרחיב מעט על אתגרי הגיל השלישי, באשר הוא, ולאחר מכן גם על המענים שיכולים להיטיב את החיים ואפילו להאריכם.

עם אילו אתגרים מתמודדים בני הגיל השלישי?

ככלל, מרבית ההתמודדויות של בני הגיל השלישי בישראל נוגעות למרכיבים חברתיים, למרכיבים של עשייה ומשמעות, וכן לביטחון האישי והרפואי.

מאפייני הגיל השלישי - אחוזות רובינשטייןבדידות. משפיעה על הנפש ועל הבריאות

בדידות

אחד האתגרים הגדולים שעמם מתמודדים בני הגיל השלישי היא הבדידות.
לאחר הפרישה מהעבודה, המעגלים החברתיים מצטמצמים, ולעתים ישנו גם אובדן של בן או בת זוג. לכך יש להוסיף גם את הקושי בניידות, המקשה לעיתים על מפגשים חברתיים, ואת המחסור בעניין ומשמעות בחיים. כך, דווקא בתקופה בה מתפנה זמן רב יותר לבילויים ולהנאות, מוצאים עצמם אנשים מסתגרים לתוך בדידותם.
הבדידות היא גורם משמעותי ביותר המשפיע על הבריאות, הפיזית והנפשית; כך למשל, על פי מחקרים, תוחלת החיים הממוצעת של גבר יורדת ב 7-9 שנים אם הוא חי בגפו.

מחסור בעשייה

אתגר משמעותי איתו מתמודדים מבוגרים בגיל הזהב הוא הפנאי הרב ויציקת משמעות ותוכן לחיים, לאחר הפרישה מהעבודה. או במילים אחרות, למצוא את "הסיבה לקום בבוקר".

ביטחון אישי ורפואי

אתגר חשוב נוסף בקרב בני הגיל השלישי הוא הביטחון האישי – תחושת המוגנות, בבית וברחוב, נפגעת פעמים רבות בגילאים המבוגרים, ויש לכך אף השפעה מנטלית ובריאותית ניכרת; הצורך להרגיש בטוח ומוגן חשוב במיוחד בגילאים המבוגרים.
הביטחון הרפואי משמעותי מאוד גם הוא; בגיל בו הבעיות הרפואיות נפוצות יותר, היכולת לקבל מענה רפואי רציף ומהיר בעת הצורך חשובה במיוחד. כאן יש לציין גם את החשיבות בקיום אורח חיים בריא, שלו יתרונות בריאותיים ומנטליים ניכרים.

מגורים בדיור מוגן – פתרון אחד כולל לכל האתגרים

לכל אחד מהאתגרים המשמעותיים הללו יש פתרונות מצוינים, אולם לרוב קשה לאדם למצוא את כולם בכוחות עצמו. יש רק מקום אחד בו מרוכזים כל הפתרונות לבני הגיל השלישי, באופן מקיף ומיטבי. מקום אחד המיועד בדיוק לכך: בית דיור מוגן.
דיור מוגן הוא בית איכותי לאנשים עצמאיים ופעילים בני 70 פלוס, אשר משלב בין מגורים בדירות פרטיות, חיי קהילה וחברה ושלל פעילויות תרבות, ספורט וחברה. כל זאת, תוך שמירה והשגחה רפואית 24/7. בכך מבטיח דיור מוגן ביטחון חברתי, רפואי ואישי לדייריו, תוך שילוב אופטימלי בין פרטיות לקהילה וחברה סביבה השעון.

מאפייני הגיל השלישי - אחוזות רובינשטיין
חגיגת ט"ו באב באחוזת פולג, דיור מוגן בשרון

בוחרים באחוזות רובינשטיין – בוחרים נכון

אחוזות רובינשטיין היא הרשת הפרטית הגדולה והמובילה של דיור מוגן בישראל.
כרשת הפועלת כבר למעלה מ-25 שנה, לאחוזות רובינשטיין התמחות בדיור מוגן ובגיל השלישי.
ההתמחות הזו מאפשרת לרשת לא רק לסייע לדיירים להתמודד עם אתגרי הגיל השלישי, אלא במקרים רבים להפוך את התקופה הזו, שבה הפנאי רב ואין מחויבויות רבות, לטובה בחייהם.

לרשת ארבע אחוזות יוקרה:

אחוזת ראשונים –  דיור מוגן יוקרתי הממוקם במערב ראשון לציון, במרחק לא רב מהים.
אחוזת פולג – דיור מוגן מוביל באזור השרון, הממוקם בסמוך לשמורת טבע מרהיבה בקיבוץ תל יצחק.
אחוזת צהלה – בית דיור מוגן יוקרתי ובוטיקי בצפון תל אביב, המתחה בתרבות ולייף סטייל. איכות שלווה ופינוק לצד תחושת אינטימיות.
אחוזת בית הכרם – בית דיור מוגן בירושלים, הממוקם בשכונת רמת בית הכרם הקסומה.

שתי אחוזות יוקרה נוספות – אחוזת גבעתיים ואחוזת חולון, נמצאות בהקמה בימים אלה.

באחוזות השונות מתגוררות קהילות איתנות ותוססות; מתקיימים בהן מפגשים חברתיים רבים – באירועים, טיולים, חוגים, הרצאות ועוד. זוהי מעטפת חברתית משמעותית ביותר המפיגה תחושות של בדידות. רבים מוצאים באחוזות חברים חדשים ואפילו בני זוג.

החיים באחוזות מעניקים גם משמעות רבה; מתקיימות בהן שלל פעילויות חברתיות ותרבותיות, אשר מאפשרות לדיירים לבחור עיסוקים מועדפים, ליצור ולהגשים חלומות – והכל במתקנים איכותיים ביותר, מוקפים בדיירים חברים. בין היתר מתקיימות גם פעילויות התנדבות הידועות כמעצימות ביותר, ושלהן גם יתרונות בריאותיים מוכחים.

מאפייני הגיל השלישי - אחוזות רובינשטיין
פעילות ספורטיבית באחוזת צהלה. באחוזות פועלים מועדוני ספורט אקסקלוסיביים

ברמה הבריאותית, בכל האחוזות מרפאות הפועלות 24/7 עם אחיות ורופא, מה שמקל על מענה בכל עת ומעניק תחושת הביטחון. באחוזות פועלים מועדוני ספורט אקסקלוסיביים עם בריכה חדר כושר, סאונה וג'קוזי, וכן אולמות חוגים, ומתקיימת בהן פעילות ספורטיבית ענפה ביותר.
יתרונות בריאותיים נוספים הם פעילויות אינטלקטואליות קבועות לחידוד המוח וכן מסעדות המציעות תפריטים מזינים ובריאים, המותאמים במיוחד לגיל השלישי.
גם הביטחון האישי גבוה במיוחד – עם שמירה 24/7 ולחצני מצוקה בדירות.
כל הגורמים האלה מתבטאים גם בתוחלת חיים גבוהה במיוחד של דיירי האחוזות, העומדת על כ-90 שנה!

אנו ממליצים לדיירים להיכנס לעבור אל האחוזות כבר בגילאי ה-70 המוקדמים, בשיא כוחם, כדי שיוכלו ליהנות בצורה מלאה מהשפע שמציעים בתי הדיור המוגן; אולם, אנשי הצוות המנוסים שלנו, המתקנים והפעילויות מעניקים איכות חיים מיטבית לכל הגילאים, הרמות, היכולות והצרכים של בני קבוצות הגיל השלישי השונות. כך, כל אחד יכול לחיות חיים מלאים ומספקים על פי רצונו וצרכיו.
כאן המקום לציין גם כי במידת הצורך ויש הידרדרות בריאותית וקוגניטיבית, באחוזות פועלים, לצד הדיור המוגן, אגפים של דיור תומך ומחלקות סיעודיות באיכות הגבוהה ביותר.

מוזמנים לבקר ולהתרשם

כפי שציינו בהתחלה, הגיל השלישי הוא מונח רחב המתאר תקופת חיים ארוכה ומשמעותית ביותר, אשר כיום מתחלקת לכמה קבוצות הגיל. בני הגיל השלישי מתמודדים מול אתגרים שונים, אולם ניתן להפוך את התקופה הזו למאושרת ומוצלחת ביותר.
אנו באחוזות רובינשטיין רואים זאת מדי יום, מדי שעה.

רוצים לשמוע עוד? לתאם ביקור התרשמות? דברו איתנו: 3616*

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619

    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }