טוען...

פנסיה בגיל הזהב

מה עושים בפנסיה?

היציאה לפנסיה היא אחד האירועים המשמעותיים בחיינו. לכן כדאי להיערך לה היטב מבחינה כלכלית, חברתית ורגשית
תאריך:22.04.20

רובנו מחכים ליום היציאה לפנסיה ומדמיינים את עצמנו צופים על הגלים בכיסא נוח מול הים. האם הציפייה הזו תואמת את המציאות? לא תמיד! פרישה לפנסיה היא אמנם סיום של תקופה, אך במקביל היא גם התחלה של תקופת חיים חדשה.
חוק גיל הפרישה, אשר קובע מהו הגיל בו עובד זכאי לפרוש מהעבודה, עומד כיום על גיל 62 לנשים ו 67 לגברים. על פי נתוני הלמ"ס, בכל שנה כ 70,000 איש מגיעים לגיל פרישה. תוחלת החיים בישראל (לשנת 2015) היא 84.1 לנשים, ו 80.1- לגברים. במילים אחרות: מדובר בתקופה ארוכה ומשמעותית ביותר.
היציאה מעולם העבודה מעמידה את היוצאים לגמלאות בפני אתגר חדש, הדורש היערכות והכנה מבעוד מועד. הכנה לקראת פרישה כוללת מספר היבטים: מההיבט הכלכלי – שיבטיח רמת חיים נאותה, ועד להיבט הרגשי והחברתי – שכולל גם צדדים פסיכולוגיים ונפשיים.

 

מה עושים בכלל בפנסיה?

פרישה לגמלאות נחשבת לאירוע מרכזי בחיינו. זוהי תחילתה של תקופה חדשה, הדורשת הסתגלות ויצירת אורח חיים שונה.
לא מן הנמנע שבעת תהליך הפרישה נחוש כי אנו מאבדים את הזהות, המשמעות, הביטחון הכלכלי ושגרת החיים אליה היינו רגילים. לכן, תהליך הפרישה דורש בניית עצמי חדש וקבלת החלטות עתידיות בנוגע למצבנו הכלכלי וכן לזה המשפחתי והחברתי.
הפסיכולוגיה מתייחסת אל הפרישה כאל אירוע טראומטי וטעון. לדברי גדעון גלשטיין, מנהל תוכניות פרישה באשל ג'וינט, אירוע הפרישה עומד במקום ה 10 מתוך 43 אירועים משמעותיים בחיים; ככל שמקום העבודה הוא טוטאלי וממלא תפקיד מרכזי בחיים, כך הפרישה לגמלאות קשה יותר.
לא אחת, אדם מוגדר בחברה על פי מקצועו. כאשר הוא פורש, עליו לגבש זהות חדשה ועל הסביבה להסתגל לשינוי ולחידוש. מי שהיה מורגל לשמוע את הטלפון הנייד שלו מצלצל ללא הפסקה, את העובדים תחתיו מתייעצים אתו ונעזרים בניסיונו, שפיתח קשרים עם קולגות, שהיה רגיל לזהות את עצמו בהתאם לתפקידו ומעמדו במקום העבודה – כעת עליו ללמוד תחומים חדשים; להוכיח את עצמו במקומות אחרים, להתנסות בדברים שלא עשה קודם ושבהם אין לו הרבה ניסיון, אם בכלל.

פתאום יש זמן. הרבה זמן!

הפרישה טומנת בחובה בעיקר זמן פנוי. לאחר שהתרגלנו לשגרת חיים לחוצה ולקצב חיים מהיר, לפתע יש לנו הרבה זמן פנוי. כעת אנו יכולים לבחור כיצד לנהל את הפנאי שלנו ובאילו תחומים אנו בוחרים להשקיע: לימודים וקורסים, ספורט, האזנה למוסיקה, צפייה בהצגות, פיתוח תחביבים או התנדבות.
על מנת להפוך את תהליך הפרישה לקל יותר, עלינו להתחיל לתכנן ולבדוק עם עצמנו מהם התחומים שמעניינים אותנו ומה תורם לנו לתחושת הסיפוק ולחדוות החיים.
הפסקת העבודה משנה גם את דפוסי היחסים המשפחתיים. מצד אחד, היא עשויה להביא לקירבה והעמקת היחסים. ומהצד האחר – לגרום לקונפליקטים ולפערי ציפיות. פערים אלו עשויים להתגלות בין בני זוג ומול הילדים הבוגרים המצפים לעזרה (בטיפול בנכדים ולעתים גם בתמיכה כספית). לכן, תיאום ציפיות עם הקרובים אלינו חשוב על מנת למצוא את האיזון בין העזרה למשפחה לבין הגשמת הרצונות והשאיפות שלנו.

איפה הכסף?

היבט חשוב נוסף הוא התחום הכלכלי. הפרישה מביאה איתה שינוי המתבטא גם בהרגלים שלנו וגם בסגנון החיים. בטרם אנו פורשים, עלינו להבין ולתכנן את צעדנו גם מבחינה פיננסית. רובנו רגילים לרמת חיים מסוימת, שעליה אנו רוצים לשמור גם לאחר הגעה לגיל הפרישה. על מנת לשמור על רמת החיים, אומר גלשטיין, עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות כגון: "לכמה כסף אנו זקוקים בחודש? כמה כסף אנו צפויים לקבל לאחר הפרישה? האם הכסף שנקבל לאחר הפרישה יספיק לנו? איפה כדאי להשקיע את הכסף?".
"העיתוי הוא קריטי", אומר גלשטיין. "ככל שהשאלות ישאלו מוקדם יותר, כך יהיה לנו קל יותר לתכנן את העתיד בצורה נבונה. היערכות נכונה כוללת הבנה של הצרכים, הרצונות והשאיפות לצד הכרה בזכויות. רצוי מאוד להתייעץ ולקבל סיוע מאנשי מקצוע המתמחים בכך".

כך תיערכו לפרישה מהעבודה!

המודעות כיום לצורך בהכנה לפרישה הביאה איתה מגוון של קורסים וסדנאות לפורש המתחיל. סדנאות אלו מספקות מידע וכלים להתנהלות כלכלית נכונה, ולמיצוי זכויות מול הגורמים הרלוונטיים וההטבות השונות, תוך התמודדות עם השינוי והתהליכים הרגשיים בתהליך הפרישה. הכנה טובה לקראת הפרישה תסייע במיתון הטלטלה שעלולה להתלוות לתהליך ותתרום להסתגלות קלה ואופטימית לתקופת החיים החדשה.

בהיבט הכלכלי:

רגע לפני הפרישה, ממליץ גלשטיין, עלינו לפנות לסניף ביטוח לאומי לבירור זכויות אזרח ותיק (קצבת זקנה לשעבר). במקביל, חשוב לתת את הדעת על שלוש החלטות חשובות בחיסכון הפנסיוני:
• בחירה נכונה בין משיכה הונית (סכום כסף חד-פעמי) לבין קבלת קצבה. בסוגים מסוימים של חיסכון פנסיוני ניתנת אפשרות למשיכה הונית. קבלת סכום חד פעמי גדול עלול ליצור תחושת עושר מדומה, ולהוביל להוצאות רבות מבלי להתחשב בצרכים שיהיו בעתיד.
• קבלת החלטה לגבי השימוש בפיצויים. משיכת הפיצויים עלולה להקטין את הקצבה הפנסיונית (עד 40%).
• בחירת מסלול מתאים עבור השאירים. בכל הסדר ומוצר פנסיוני יש מסלול שונה שקובע כמה כסף יקבלו השאירים או המוטבים של מקבל הקצבה (הפנסיונר).
ככל שהתשלומים שיקבלו שאיריו ומוטביו של הפנסיונר לאחר פטירתו יהיו גבוהים יותר, כך הקצבה הפנסיונית תהיה נמוכה יותר.

בהיבט הרגשי:

• לשתף, לדבר, לחשוב: עצם העיסוק בהכנה לתקופת החיים החדשה מאפשר לשתף ברגשות ובתחושות בנוגע לפרישה המתקרבת. יכולת זו מהווה "הכנה נפשית" משמעותית.
חשבו היטב על הזמן שעומד להתפנות לכם, וכיצד להפוך תקופה זו לחיובית, אופטימית ומעצימה.
• פנו לאנשי מקצוע: כיום ישנו היצע גדול של סדנאות וייעוץ לעובדים על סף פרישה. התייעצו עם מומחים בתחום, הצטרפו לקורס הכנה לפרישה (בחלק מהרשויות כבר מציעים קורסים כאלו), והצטיידו במידע שיסייע להקל ולטפל במצבים של חשש ומצוקה ויאפשר עיבוד רגשי-חוויתי של התהליך.

למידע נוסף:

המוקד לאזרחים ותיקים במשרד לשוויון חברתי – 8840 *
המוסד לביטוח לאומי – 6050 *

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }