טוען...

החיים בדיור מוגן

עיזבונות, צוואות וירושות

צוואות וחוקי ירושה הם תחום מורכב. בכתבה זו אנסה לעשות סדר במונחים ולצייד אתכם בכלים פרקטיים כדי שתדעו מה עליכם לעשות כדי להסדיר את כל ענייני הירושה
תאריך:27.02.22

מהו עיזבון?

כאשר אדם הולך לעולמו כל רכושו מכונה "עיזבון". הכוונה היא לכל סוגי הרכוש: זכויות בדירות, מניות, כספים בבנק, פנסיות וכל רכוש מסוגים שונים שאותו אדם צבר בחייו.

האם חייבים לכתוב צוואה?

התשובה הפשוטה היא – לא, אך התשובה האמיתית מורכבת יותר. לפי חוק הירושה, אדם שלא ערך צוואה, עיזבונו (כלומר כל רכושו) יתחלק על פי החוק. מצב זה מכונה "ירושה על פי דין". במקרה כזה יהיה צורך להגיש בקשה לבית המשפט לצו ירושה ללא צוואה.

אז אם לא השארתי צוואה, מי יקבל את רכושי?

החוק קובע מי הם היורשים כאשר אין צוואה:
• בן הזוג של המנוח
• ילדיו של המנוח וצאצאיהם
• הוריו של המנוח וצאצאיהם
• סביו של המנוח וצאצאיהם

כיצד מחלקים את הרכוש בפועל?

1. אם המנוח השאיר אחריו ילדים ובת זוג – רכוש המנוח יתחלק בין אשתו לבין הילדים. כלומר אשתו תקבל מחצית מהרכוש והילדים יקבלו מחצית מהרכוש. אם יש שלושה ילדים, כל אחד יקבל שליש מהחצי.

2. במקרה שיש בן זוג אך אין ילדים – בן הזוג זכאי לשני שליש מהעיזבון והשליש הנותר יעבור לאחים/צאצאי אחים של המנוח. חשוב לציין שאם במועד הפטירה בני הזוג התגוררו בנכס משותף, בן הזוג ירש את כל הזכויות בבית המגורים. האחים יהיו זכאים רק לשני שליש מיתר העזבון.

3. במקרה שיש בן זוג אך אין ילדים ואין קרובי משפחה נוספים – בן הזוג ירש הכול, ובמקרה הפוך כשאין בן זוג – קרובי המשפחה ירשו הכול, בהתאם לחלוקה הקבועה בחוק.

מדוע חשוב לערוך צוואה?

כלומר, על פניו נראה שלא חייבים לערוך צוואה וכל אחד יכול לחשוב שהרכוש שלו בכל מקרה יתחלק בין בן הזוג לבין הילדים. אבל כאן יש אבל גדול. בשלב זה נכנסים לתמונה רגשות סוערים של קנאה, תחושות קיפוח, נקמה ועוד. יש לא מעט סיפורים על מאבקי ירושה מכוערים שנגררו שנים רבות. יש מקרים שבהם הילדים הפעילו לחץ על האם לצאת מהבית כי רצו לממש את חלקם בירושה (זוכרים, אם אין צוואה הילדים מקבלים מחצית מהבית).
חשוב לזכור! אדם שלא משאיר אחריו צוואה צריך לדעת שקרובי משפחה עשויים לפנות לבית המשפט ולפתוח בהליכים משפטיים כנגד צו הירושה. אין ביטחון כיצד יתחלק הרכוש בפועל. אין לדעת מי ירצה נתח מהרכוש וכיצד יתנהל ההליך משפטי.
איך נוכל להבטיח שהרכוש שלנו יתחלק בדיוק כפי שאנחנו רוצים? וחשוב לא פחות, איך נמנע מאבקים ומתחים בתוך המשפחה?
כדי להבטיח אווירה טובה בתוך המשפחה וכדי שלא יהיו מאבקים או סימני שאלה לגבי רצון המוריש, ההמלצה החד משמעית היא לערוך צוואה. בצוואה תוכלו לחלק את הרכוש כרצונכם ולא תהיו כפופים לחלוקה הקבועה בחוק.

מהי הורשה בצוואה?

לכל אחד מאיתנו הזכות החוקית להחליט בעצמו, ללא לחץ, למי יוריש את נכסיו. אדם יכול להוריש ולחלק את רכושו כרצונו. אין חובה להוריש דווקא לבני משפחה מסוימים או את כל הרכוש באופן שווה. לדוגמה, אדם יכול להחליט להוריש את דירת המגורים לאשתו ואת תיק המניות לחלק בין שלושת ילדיו.
מכיוון שמדובר ברכוש, ולפעמים ברכוש רב, חשוב להבין מראש אם הצוואה עלולה לגרום לסערות בתוך המשפחה.
פעמים רבות, כאשר אני עורכת צוואה ללקוחות, אני שואלת אם הצוואה עלולה לעורר מחלוקות ומתחים ואם יש בני משפחה שירגישו מקופחים ועלולים לנסות להתנגד לצוואה. במקרים מסוימים ההמלצה שלי היא להקדים תרופה למכה ולשתף את בני המשפחה בהחלטות.
בפגישה משותפת הלקוח משתף את בני המשפחה, ובסיוע שלי עם מיומנויות מעולם הגישור, אנו מתמודדים בהווה עם האתגרים שעשויים להתעורר בעתיד וכך מונעים סכסוך משפחתי.
גם אם בחרתם לשתף את בני המשפחה וגם אם לא, חשוב להקפיד שהצוואה תעמוד בכל תנאי החוק.

אילו סוגי צוואות קבועות בחוק?

חוק הירושה, תשכ"ה-1965, קובע מספר דרכים לערוך צוואה, ולכל צוואה תנאים שיש להקפיד עליהם.

סוגי הצוואות:

צוואה בכתב יד: על מנת לחסוך בעלויות, המחוקק קבע שאפשר לכתוב צוואה בכתב יד. כלומר, כל אחד מאיתנו רשאי לכתוב בכתב ידו את צוואתו ולקבוע למי הוא מוריש את נכסיו. הצוואה צריכה להיות בכתב ידו של המוריש (לא מודפס), חתומה על ידי המוריש ועם תאריך החתימה. לצוואה בכתב יד אין צורך בעדים או בשירותיו של עורך דין.
החיסרון בצוואה מסוג זה הוא שקל לערער עליה. אם לדוגמה המנוח כתב שהוא מוריש את כל רכושו לבת זוגתו מנישואים שניים, והוא החליט לנשל לחלוטין את שני ילדיו מנישואיו הראשונים – ייתכן שילדיו המנושלים והמופתעים יחליטו להתנגד לצוואה. הם יוכלו לטעון שאשתו של אביהם הפעילה עליו לחץ או שאביהם לא היה צלול בדעתו. אם לא היו עדים לצוואה או עורך דין, שיוכלו להעיד שהאב פעל מרצון חופשי ובצלילות דעת ייתכן שהילדים יזכו במשפט.

צוואה בעדים: היא הצוואה שרובנו עורכים – צוואה שיש לחתום עליה בפני שני עדים. אין חובה שעורך דין יערוך את הצוואה. את הצוואה צריך לכתוב בכתב יד או להדפיס, עורך הצוואה (המוריש) חותם על הצוואה ובאותו מעמד חותמים גם שני העדים. אסור שהעדים יהיו בני משפחה או אדם אחר המוזכר כיורש בצוואה.
יש להקפיד על עדים שאין להם כל קשר משפחתי לעורך הצוואה ולעיזבון. הנוכחות של העדים והחתימה שלהם מחזקת את ההנחה שהמוריש פעל מרצון חופשי ובדעה צלולה. המוריש לא חייב לשתף את העדים בתוכן הצוואה. ההמלצה היא לכתוב שהמוריש הצהיר בפני העדים שפעל ללא לחץ. החתימה של העדים חייבת להיות באותו מעמד שבו חתם המוריש, אחרת הצוואה לא תעמוד במבחן החוק.

צוואה בפני רשות: צוואה שניתן למסור בעל פה או בכתב בפני אדם המכונה "נציג הרשות": שופט, חבר בית דין דתי, רשם של בית משפט, הרשם לענייני ירושה או נוטריון. המצווה יכול לומר בעל פה את צוואתו לנציג הרשות או למסור לו צוואה בכתב (אין דרישה לכתב יד) ונציג הרשות יאשר שזו צוואתו. תנאי לקיום צוואה בפני רשות הוא שהמצווה עצמו מוסר את צוואתו ולא אדם אחר בשמו. מאחר והצוואה נמסרת לנציג רשות, יש בכך וודאות גדולה יותר לרצינות של המצווה ולצלילות הדעת, כלומר יהיה קשה יותר לתקוף צוואה זו.

צוואה בעל פה: בצוואה בעל פה אין דרישה של כתב אך קיימת דרישה שהצוואה תיאמר בפני שני עדים. צוואה מסוג זה נועדה למקרים שבהם אדם גוסס ונמצא על ערש דווי או שאדם מרגיש כי חייו נמצאים בסכנה באופן אובייקטיבי, ואין אפשרות או זמן לערוך צוואה בעדים או בכתב יד.

 

את הצוואה צריך לכתוב בכתב יד או להדפיס, עורך הצוואה (המוריש) חותם על הצוואה ובאותו מעמד חותמים גם שני עדים

צוואה הדדית

בהתאם לסעיף 8א לחוק הירושה התשכ"ה 1965, בני זוג יכולים לערוך צוואה הדדית שבה הם מורישים את רכושם זה לזו וזו לזה. בת הזוג תירש את כל רכוש הבעל וההפך. רק לאחר ששני בני הזוג ילכו לעולמם, הצוואה תפרט את היורשים. כמו כן צוואה הדדית לא ניתן לשנות אלא באופן הדדי. כך יכולים בני הזוג להיות בטוחים שאחד מהם לא ישנה את צוואתו וינשל את השני מבלי שיהיה מודע לכך.

הורשת זכויות באחוזות רובינשטיין

אתם ודאי תוהים כיצד והאם נוכל להוריש את הזכויות שרכשנו באחוזה? אם כן, לדיירי האחוזה אין זכות ביחידה כנכס מקרקעין, אלא זכות כספית. כאשר דייר חדש חותם על הסכם כניסה לאחוזה, עליו להפקיד פקדון אשר נשחק לאורך השנים. כאשר אותו דייר ילך לעולמו, יורשיו יהיו זכאים לקבל את היתרה שנשארה מהפיקדון. יורשיו של הדייר יוכלו לפנות לעורך הדין של אחוזות רובינשטיין עם צו ירושה (במקרה שאין צוואה) או לחילופין עם צו קיום צוואה. בהתאם לצו יחלק עורך הדין את יתרת הפיקדון ישירות בין היורשים. אם מונה מנהל עיזבון, הסכום יעבור למנהל העיזבון לחלוקה בין היורשים בהתאם לצוואה. חשוב לציין כי סכומי הפיקדון מוצמדים למדד.
כמו כן, מאחר וכל דייר משלם דמי אחזקה חודשיים, אם הדייר הלך לעולמו באמצע החודש לדוגמה, יורשיו יהיו זכאים להחזר של מחצית מהסכום החודשי ששילם הדייר.

חשוב לזכור

על הצוואה להתייחס בבהירות לזהות היורשים, לקבוע את אופן חלוקת הנכסים ולציין אם המוריש התנה תנאים והתניות. כמו כן יש לשים לב לכך שהצוואה מתייחסת לכל נכסיו של המוריש ואינה מותירה סימני שאלה.

 

אדם שלא משאיר אחריו צוואה צריך לדעת שקרובי משפחה עשויים לפנות לבית המשפט ולפתוח בהליכים משפטיים כנגד צו הירושה

 

לסיכום, אל תשאירו את הבלגן לילדים. הרבה משפחות מנהלות מלחמות ירושה לא נעימות. רבים וטובים כבר אמרו: "אין לי הרבה רכוש, על מה כבר יריבו". אז זהו, שגם על מעט מאוד אפשר לריב, ולכן ההמלצה הגורפת היא לערוך צוואה.
למרבה הצער, מעטות המשפחות שבהן ירושה ללא צוואה תעבור בשלום. במשפחות הכי טובות יש מתחים סביב כספים וכך גם על זכויות ירושה, ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין המצוי בתחום כדי להבין מהי הדרך הנכונה עבורכם.

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }