טוען...

החיים בדיור מוגן

יום הקשיש הבינלאומי – כל מה שצריך וחשוב לדעת

תאריך:17.10.23

יום הקשיש הבינלאומי (או בשמו השני "יום הזקן הבינלאומי") נערך בכל שנה – למען אוכלוסיית הקשישים בעולם, כדי להוקירה, לקדמה ולהעלות את המודעות לרווחתה.
מתי חל יום הקשיש? מה משמעותו? כיצד יום זה מקבל משמעות מסביב לעולם ובישראל?
במאמר זה נסקור את כל אלה, כמו גם פעילויות מומלצות לבני הגיל השלישי.

יום הקשיש הבינלאומי – למה אנו חוגגים אותו ובאיזה תאריך הוא חל?

יום הזקן הבינלאומי [The International Day of Older Person] נקבע בידי ארגון האומות המאוחדות וארגון הבריאות העולמי בעת עצרת כללית שהתקיימה ב־14 בדצמבר 1990 ובו הוכרז יום הקשיש, שמועדו השנתי הוא ה־1 באוקטובר. הפעם הראשונה בה צוין יום הקשיש הבינלאומי חלה ב־1 באוקטובר 1991.

מטרתו של יום הקשיש היא להגביר את המודעות הציבורית בנושאים שמשפיעים על קהילת הקשישים ברחבי העולם; להקדיש יום שבו יתאפשר להביע הערכה והוקרה לתפקידים רבי הערך שממלאים בני הגיל השלישי בקהילות השונות; וגם: לחזק בקרב כלל האוכלוסייה את המסר החברתי המהותי, שכולנו כאחד מכבדים ומעריכים את חברינו המבוגרים, וערים לצורך להבטיח להם איכות חיים גבוהה וסיוע בעת הצורך.

כיצד מקבל יום הקשיש משמעות מסביב לעולם

יום הזקן הבינלאומי מקבל ביטוי שונה במדינות שונות מסביב לעולם.

לדוגמא:

  • יפן: אוכלוסיית הקשישים ביפן היא מהגדולות בעולם. נכון לספטמבר 2021 אחוז הקשישים ביפן (מעל גיל 65) היה בשיעור של 28% מכלל האוכלוסייה.
    תוחלת החיים הארוכה במדינה, מהווה מקור לגאווה לאומית: 84 לגברים בממוצע, ו־90 שנה לנשים. כמו כן, יפן ידועה כבעלת נתון גבוה יחסית של בני 100 פלוס.
    יפן מציינת את "יום הכבוד לזקן" [Respect for the age day] מדי שנה בספטמבר.
    המנהג הרווח ביום זה הוא לבקר בני משפחה קשישים ולהעניק להם מתנות, ולקיים אירועים קהילתיים לכבודם, הכוללים ריקודים מסורתיים, תערוכות אומנות וסדנאות ייחודיות.
     יום הקשיש הבינלאומי - דיור מוגן אחוזות רובינשטיין
  • ברזיל: לעומת יפן, נתוני הזקנה בברזיל אינם חריגים ביחס למדינות אחרות ברחבי העולם.
    נכון לספטמבר 2021 הוערך מספרם של הקשישים בכ־11 אחוז מכלל האוכלוסייה, כאשר נתון זה הולך וגדל בהתמדה. תוחלת החיים הממוצעת בברזיל נמצאת גם היא במגמת עלייה, כשממוצע גילאי הגברים הוא 72 שנים, ואילו ממוצע גילאי הנשים מגיע לכדי 79 שנה.
    בהתאם לכך, ברזיל מייחסת חשיבות רבה ליום הקשיש הבינלאומי, ומקיימת אותו דרך אירועים שונים. ביניהם, יוזמות של אירועי בריאות ואיכות חיים – תחנות בדיקות רפואיות לקהילה וכן פעילויות כושר וספורט. ביום זה מתקיימים סמינרים וכנסים לאזרחים הקשישים, על מנת לחשוף אותם לזכויותיהם, ובכלל זה היבטים פיננסים רלוונטיים, וכן להעניק להם מידע על שירותים חברתיים העומדים לרשותם.

    בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים מתקיימות פעילויות בין־דוריות, במטרה לחזק את הקשר. באזורים מסוימים בברזיל מתקיימים מופעי תרבות, מוזיקה ומחול, שמטרתם להאיר על תרומתם של בני הגיל השלישי לתרבות ולמסורת הברזילאית.

יום הקשיש בישראל

בדומה למדינות מפותחות אחרות ברחבי העולם, אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל הולכת וגדלה. נכון לשנת 2021 הוערך מספרם של הקשישים במעל ל־10 אחוזים מקרב האוכלוסייה.
בהתאם לתחזיות לשנים הבאות, הצפי הוא כי בשנת 2030 יעלה מספרם של הקשישים
לכ־14% מכלל האוכלוסייה בארץ, כשב־2050 שיעור הקשישים יעפיל לכ־20 אחוזים.

נתוני תוחלת החיים בישראל גבוהים, ועומדים כיום על גיל 81 לגברים בממוצע, ועל גיל 84 לנשים בממוצע.
נתוני הצמיחה של מגמת אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל מציבה אתגרים הקשורים לבריאות, שירותים חברתיים לקשיש וכן מענה נדרש בפנסיות. אחד הנתונים המדאיגים שהוצפו בשנים האחרונות מצביעים על כך שכרבע מאוכלוסיית הקשישים בישראל חיים בתנאי עוני, כשמרביתם מתבססים על קצבת זקנה על סך 2,500 שקלים בחודש.

בישראל מציינים את יום הקשיש הבינלאומי בפעילויות שונות כגון מופעים, ערבי זמר, הצגות וטיולים. לצד זאת, ישנם ארגונים המעניקים הטבות לאוכלוסייה המבוגרת או עורכים כנסים מיוחדים ליום זה, ובנוסף ישנה התייחסות לנושא במערכת החינוך.
בנוסף, ביום הקשיש מתפרסמים בדרך כלל מידע ומאמרים על מצבם של הקשישים בישראל, בדגש על בעיות ועל האתגרים שעמם הם צריכים להתמודד.

 יום הקשיש הבינלאומי - דיור מוגן אחוזות רובינשטיין

על חשיבות יום הקשיש ותרומתו לשמירת רווחתם וביטחונם של בני הגיל השלישי

כאמור, ליום הקשיש הבינלאומי חשיבות רבה בשמירה על רווחתם וביטחונם של הקשישים.
מאחורי יום הקשיש הבינלאומי ניצבת אג'נדה גלובלית להגברת המודעות הציבורית לנושאים המשפיעים על בני הגיל השלישי. אחד הנושאים שמושם עליהם דגש הוא נושא הבריאות.
קהילות בכל העולם מתמודדות עם מצוקות בריאותיות שמאפיינות את הגיל הבוגר.
ההתמודדות היא גם בקרב הקשישים עצמם, וגם בקרב הדור הצעיר התומך בבני משפחה מזדקנים.

על הפרק נמצאים נושאים בריאותיים שונים, וביניהם:

  • מחלות כרוניות – מחלות האופייניות לגילאים הבוגרים כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב, מחלות ריאה וכן הלאה.
  • ירידה בקוגניציה – שבאה לידי ביטוי במחלות דמנטיות שונות.
  • קושי בהתניידות ונפילות – היחלשות השרירים ובעיות בשיווי המשקל המגבירים את הסיכון לנפילות ומקשים על ההתניידות.
  • בריאות הנפש – הבדידות זוכה כיום להכרה כמחלה קשה המאפיינת את אוכלוסיית הקשישים, כשמופנית לעברה תשומת לב רבה במטרה לצמצם את היקפה ככל שניתן.

נושא נוסף שזוכה להגברת המודעות הציבורית, בעיקר בקרב קהילת הקשישים בישראל הוא האלימות המופנית כלפיהם. חשוב לציין, כי לאור מבוכתם של בני הגיל השלישי להתלונן על תקיפות או התעללויות המופנות כלפיהם, היקף הבעיה אינו ידוע; אולם יום הקשיש הבינלאומי נוסד בין היתר על מנת להביא את התופעה הגלובלית הקשה הזו לתשומת הלב הציבורי, ולקרוא למיגורה.

יום הקשיש הבינלאומי כביטוי של כבוד וערכים

תרומתם של הקשישים לעולם ולקהילות שסביבן באה לידי ביטוי בדרכים שונות, והיא הולכת ומתפתחת לאור התארכות תוחלת חייהם.

באופן כללי, תרומתם של אוכלוסיית הקשישים לעולם באה לידי ביטוי ב-4 תחומים עיקריים:

  1. חוכמת חיים וניסיון – אחת הדרכים הנפוצות שדרכן מתקיימת תרומתם של הקשישים היא חוכמת חייהם וניסיונם. אחרי שצברו ידע וניסיון רב שנים, הם יכולים לשמש כמקור נגיש להיוועצות בקרב צעירי הדור שעדיין סוללים את דרכם.
  2. נכונות לפעילות התנדבותית – דרך שנייה היא תרומה דרך פעילות התנדבותית; ואכן, מבוגרים רבים שפרשו לגמלאות אחרי שנים ארוכות של עבודה וגידול ילדים, מציעים עצמם כמתנדבים לגופים שונים. התרומה שמוענקת לקהילה היא עצומה, החל במנטורינג מקצועי לבעלי עסקים בתחילת דרכם, ליווי בני נוער בסיכון, תמיכה בתלמידים ובלמידה, חיזוק אוכלוסיות מוחלשות ועוד.
  3. שימור מסורת ותרבות – ערך נוסף, שמתקיים מאליו, הוא שימור של מסורת, היסטוריה ותרבות. בני הגיל השלישי עומדים לרוב על המשמר, ודואגים לחזק את קיום המנהגים, מעבירים ידע תרבותי מדורות קודמים, ומחזקים את הזהות הלאומית.
  4. אומנות ותרבות – תרומה נוספת של בני הגיל השלישי היא לאומנות ולתרבות; מעבר לכך שבני גיל הזהב פוקדים באדיקות את מוסדות התרבות השונים, ובכך מטפחים את האומנויות השונות, מתפנים רבים מהם ליצירה משלהם – ובכך מרחיבים ומחדשים את העולם האומנותי סביבם.

דיירות יוצרות

פעילויות מומלצות לאוכלוסיית הקשישים בישראל

השתתפות של קשישים בפעילויות שונות תורמת בין היתר לאורח חיים בריא, שמירה על יצירתיות ועל הנפש. זה כמובן רלוונטי לכל אדם, בשנותיו המבוגרות.

מועדים כמו יום הקשיש הבינלאומי מדגישים זאת, ובמיוחד את העובדה שכל פעילות ששוברת בדידות נחשבת ליעילה עבור בני הגיל השלישי.
קידום מסגרות ממוקדות לבני הגיל השלישי, תוך התאמה ועדכון התכנים לעידן הנוכחי, עשוי לתרום רבות לאיכות חייהם.

להלן דוגמאות לסוגים שונים של פעילויות מומלצות עבור אוכלוסיית הקשישים בישראל:

  • פעילות ספורטיבית: אחת הפעילויות המומלצות ביותר לבני גיל הזהב היא פעילות גופנית מותאמת גיל ומצב בריאותי. ספורט מותאם לגיל השלישי התפתח מאוד בשנים האחרונות, ומציע ענפים כמו יוגה או פילאטיס, פלדנקרייז, הליכה נורדית, התעמלות במים, פטאנק ועוד.
    לחצו לקריאה נוספת על חשיבותה ויתרונותיה של הפעילות הגופנית בגיל השלישי >>
  • פעילויות קוגניטיביות: לצד הממד הפיזי, מוקדשת התייחסות רבה לנושא האימון השכלי-קוגניטיבי, ועל בסיסו מומלצת פעילויות שונות: השתתפות במשחקי חשיבה ובהרצאות, לימודי העשרה, מעגלי שיח חברתי ופאנלים מקצועיים.
  • טיולים ברחבי הטבע: פעילות נוספת מומלצת ביותר היא טיולים במרחבי הטבע כמו פארקים וחופי הים, התורמת רבות הן לכושר הגופני והן למצב הרוח.
  • התנדבות: ישנם גופים שונים המחפשים מתנדבים ומנטורים; ניתן לפנות בנושא אל הרשות המקומית במקום מגוריכם או פשוט לחפש בגוגל!
  • אירועים חברתיים וקהילתיים: אירועים אלו חשובים ומומלצים מאוד עבור הקשישים על מנת להפיג תחושות של בדידות, להכיר אנשים חדשים, ולזכות בתחושות הביטחון והתרוממת הרוח שמשרה הקהילה.

 יום הקשיש הבינלאומי באחוזות רובינשטיין

קידום הקשיש בישראל – המתכון לחיים בריאים ומאושרים בגיל הזהב

רשת הדיור המוגן הפרטית הגדולה והמובילה בישראל, אחוזות רובינשטיין, מתמחה במתן מענה נרחב לכל צורכי הגיל השלישי.

כך נוכל להבטיח לדיירינו איכות חיים גבוהה במיוחד, עם הרבה חברה, משמעות וסיפוק.
באחוזות רובינשטיין שמים דגש על חיי החברה והקהילה ומטפחים אותם באופן יומיומי; באחוזות חיות קהילות חברתיות תוססות ואיתנות של דיירים עצמאיים ופעילים, הנהנים מפעילויות תרבות, אומנות, פנאי וספורט מסביב לשעון.
הדיירים יכולים לבחור בפעילויות הרצויות להם מתוך לוח עשיר במיוחד, ולקיים אותן במתקנים איכותיים, מוקפים בחבריהם. לצד אלה, מתקיימים מגוון אירועים איכותיים, בחגים ובמועדים נוספים, מפגשים חברתיים, וכן טיולים מהנים ברחבי בארץ. במסגרת האחוזות מתקיימות גם פעילויות התנדבות הידועות כמעצימות ביותר, ושלהן יתרונות בריאותיים מוכחים.

 יום הקשיש הבינלאומי - אחוזות רובינשטיין

חיי היומיום באחוזות מזמנים אינספור פעילויות ספורטיביות; באחוזות ישנם מועדוני ספורט מתקדמים ביותר ובהם בריכה, חדר כושר, סאונה וג'קוזי, וכן אולמות חוגים; בכל יום מתקיימים מגוון של חוגים עם המדריכים הטובים ביותר.
הרצאות, חוגים לחידוד המוח והזיכרון ותפריטים מזינים ובריאים במסעדות תורמים אף הם רבות לבריאות הפיזית והנפשית. גם הביטחון האישי גבוה במיוחד – עם שמירה 24/7 ולחצני מצוקה בדירות.

במילים אחרות: באחוזות רובינשטיין כל יום הוא בבחינת יום הצדעה לבני הגיל השלישי.

אם גם אתם או בן משפחה קרוב בגיל השלישי מתעניינים בדיור מוגן, אנו ממליצים לכם לקרוא על מחירי הדיור המוגן שלנו ועל מסלולי תשלום.

רוצים לשמוע עוד? לתאם ביקור התרשמות? דברו איתנו: 3616*

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

הטריקים והשטיקים במחירי דיור מוגן

עוברים לדיור מוגן? חשוב מאוד שתשימו לב לכל הסעיפים בחוזה המעבר  לאחר שהחלטתם לעבור לבית דיור מוגן, תקבלו לידיכם את הסכם הכניסה לבית. מטבע הדברים, כשמדובר במעבר לבית חדש המעניק מגוון גדול של שירותים, חוזה דיור מוגן הינו מפורט ומורכב.  ישנם הבדלים משמעותיים בין החוזים של רשתות הדיור המוגן השונות שמתבטאים בסופו של דבר במחיר […]

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619

    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }