טוען...

החיים בדיור מוגן

המדריך לשימוש בטלפון חכם בגיל השלישי – טיפים לגלישה מהנה ובטוחה

תאריך:26.02.24

הטלפונים החכמים הפכו לחלק בלתי נפרד ומרכזי בחיינו, והשפעתם ניכרת בכל קבוצות האוכלוסייה, כולל בקרב בני הגיל השלישי.

שימוש בסמארטפון מזמן מגוון רחב של אפשרויות שיכולות לתרום רבות לאיכות חייהם של מבוגרים – מבחינה חברתית, פונקציונלית ורגשית.
לצד זאת, חשוב להשתמש בטלפון בצורה חכמה, שקולה וזהירה, למען הבטיחות ואפילו למען השמירה על בריאות הנפש.

במדריך הבא נתמקד בנפלאות המכשיר הסלולרי בן-זמננו עבור בני הגיל השלישי, ונסקור את הרגלי הצריכה והשימוש שלהם בסמארטפון, את היתרונות, את האתגרים ואת הדרכים להתמודד עמם. בנוסף, ניתן המלצות לשימוש בטוח ויעיל בסמארטפון ונציע מספר אפליקציות מומלצות הממוקדות בסיוע ומתן שירותים לאוכלוסייה הבוגרת.

אישה מבוגרת מסתכלת בטלפון שלה
אישה מבוגרת מסתכלת בטלפון שלה

הרגלי הצריכה והשימוש בטלפון החכם בקרב בני הגיל השלישי

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, מצא כי הרגלי הגלישה של בני הגיל השלישי בטלפון החכם נרחבים ביותר.
להלן נתונים נבחרים מהמחקר, שבדק את השימושים השונים ברשת האינטרנט:

  1. 60% מהנשאלים השיבו כי הם גולשים ברשת באמצעות הטלפון החכם מספר פעמים בשבוע
  2. 54% מהנשאלים גלשו בטלפון הנייד ברשתות החברתיות
  3. 71% מהנשאלים סיפרו כי הם גולשים, בטלפון או במחשב, לצורך קבלת מידע רפואי או שירותי בריאות
  4. 62% מסרו כי הסיבה המרכזית לגלישה היא קבלת שירותי בנקאות או פיננסים
  5. 55% ביצעו פעולות או קיבלו מידע מהרשויות או ממשרדים ממשלתיים
  6. 40% שילמו תשלומים וחשבונות
  7. 26% השתמשו בטלפון לטובת קניות אונליין

התועלת שבגלישה בטלפונים חכמים

הטלפון הסלולרי זוכה ללא מעט ביקורת, ובמרכזה הפיכתו לאמצעי תקשורת שלוקח את כל תשומת הלב, ובא על חשבון התקשורת הבינאישית הישנה והטובה. אך למרות שרבים מצדדים בעמדה זו, מעטים בלבד יסכימו לוותר עליו.
כך גם בקרב בני הגיל השלישי; גם אלה שהתנגדו או התקשו בשימוש בסמארטפון בהתחלה למדו, התרגלו ומוצאים בו ערך רב כיום.
להלן היתרונות המרכזיים שמספקים המכשירים החכמים לאוכלוסייה המבוגרת:

  • שמירה על קשר מכל מקום: העידן העמוס, המתוח והפקוק, מקשה על בני המשפחה להיפגש במהלך השבוע, לעיתים גם כשהמרחק הפיזי מבית ההורים לבית הילדים קצר יחסית. השימוש בטלפון הנייד מאפשר לשוחח בעת נסיעות, להתעדכן, לשלוח הודעות זה לזו, ולקיים שיחות וידאו גם כשאחד מבני המשפחה נמצא בארץ והשני בחו"ל.
    לדוגמה: בתקופת מגפת הקורונה אמצעי התקשורת הסלולריים אפשרו לבני משפחה לשמור על יקיריהם הבוגרים באמצעות הריחוק המתבקש, ולצד זה לשמור עימם על קשר קבוע. ארוחות שישי וחג נערכו בווידיאו, מרחוק, והקלו בכך רגשית על כל המשתתפים.
  • גישה למידע זמין בלחיצת כפתור: האחוזים הגבוהים של הגלישה בסמארטפון בגיל השלישי מיוחסים לצריכת מידע שהוא בעיקר רפואי, בירוקרטי, חדשותי וחברתי.
    אדם שגולש ברשת, בכל גיל, עשוי להרגיש מחובר למתרחש סביבו וזוכה בתחושת ביטחון. מעבר לכך, כל המידע זמין בלחיצת כפתור, מה שמאפשר ללמוד דברים חדשים, לצפות בסרטים, להיחשף לתרבות ולאומנויות במגוון תחומים ועוד.
    לדוגמה: הצפייה וההאזנה לתכנים יכולה להשתלב באחת ממשבצות העיסוקים של האדם הבוגר, ולהעשיר אותו. כך לדוגמה, החלטה להאזין בכל יום לפודקאסט בנושא אומנות או היסטוריה, על פי טעם אישי. בנוסף, יש מבחר רחב של קורסים ומדריכים אונליין במגוון נושאים שונים, רבים מהם בחינם.
  • תמריץ ספורטיבי: הטלפונים החכמים כוללים בין השאר אפליקציות בריאות, המציעות פעולות מעקב אחר פרמטרים של שינה, דופק ומדידת צעדים.
    לדוגמה: אישה מבוגרת שהמעיטה ללכת במהלך חייה יכולה, בצורה פשוטה, לקבוע יעד צעדים יומי, לתזמן תזכורות לצעידה, לעקוב אחרי העמידה שלה ביעדים שקבעה, ואולי אף להגדיל אותם על פי רצון ויכולת.
  • מספרי חירום: בהגדרה הבסיסית של הטלפונים הניידים ניתן להגדיר איש קשר למקרה חירום, כאשר בחלק מהמכשירים ישנה אפשרות לחיוג מהיר למוקד חירום במידת הצורך. בנוסף, ניתן להתקין אפליקציה ייעודית להתראות יוצאות במצבי חירום. כל הפונקציות הללו מספקות תחושת ביטחון לאדם מבוגר בעת שהוא שוהה בגפו או יוצא מחוץ לבית, ואף יכולות להציל חיים.
    לדוגמה: אישה מבוגרת שנפלה בעבר, וחוששת לצאת שוב מחוץ לבית, עשויה לחוש הקלה מעצם האפשרות להזעיק עזרה מכל מקום.
איש מבוגר עסוק בטלפון הנייד שלו
איש מבוגר עסוק בטלפון הנייד שלו

אתגרים בשימוש בסמארטפון בגיל השלישי

  • קושי בהסתגלות והבנת הטכנולוגיה: הקידמה הטכנולוגית מלאה באפשרויות, אולם לא מעט מהאנשים הבוגרים מכנים עצמם "מאותגרים טכנולוגית", כאשר הם מתקשים לממש את הפוטנציאל שהסמארטפון עשוי לספק להם. אמנם הטלפונים הניידים משתכללים כל העת, ומציעים חוויית משתמש נוחה וידידותית, אך הקדמה והחידושים הטכנולוגיים יכולים לגרום לתסכול בקשיים בביצוע פעולות ולתחושת חוסר אונים.
  • בטיחות ברשת: על פי מחקר "איגוד האינטרנט הישראלי" לא פחות מ- 44% מבני הגיל השלישי דיווחו על ניסיונות הונאה הכוללים בקשה לקבלת פרטים אישיים. כמו כן, 25% דיווחו על ניסיונות הונאה צרכנית.
  • שימוש מופרז ותפעול לקוי: אתגר זה הוא רב-גילאי, ונובע מהנטייה של המשתמשים להפריז בצפייה בתכנים בטלפון הנייד, בשל נגישותו הרבה והתכונות "הממכרות" שלו.
    השימוש הממושך עלול לגרור אחריו בעיות ראייה, פגיעה בחוליות הצוואר והשכמות כתוצאה מישיבה ממושכת בתנוחה שגויה; לפגיעה במצב הרוח, לפגיעה ביכולת לקיים קשרים חברתיים; לבעיות קשב וריכוז ולפגיעה באיכות שנת הלילה.
  • חוסר נגישות: סמארטפונים אינם מותאמים כברירת מחדל לצרכים של משתמשים מבוגרים, כאשר בחלק מהמקרים רצוי שיהיה גופן גדול יותר, נגישות קולית, וכדומה.

הפתרונות לאתגרים: טיפים שימושיים לשימוש נכון בטלפונים חכמים

  • היעזרות בבני משפחה וצעירים המיומנים בשליטה בטלפונים: כמעט מחצית מבני הגיל השלישי מבקשים עזרה מקרובי משפחתם או מכרים בתפעול המכשיר ובהדרכתם, כך עולה מנתוני "איגוד האינטרנט הישראלי". הפנייה של אדם בוגר לקרוב משפחה צעיר עלולה להיתפס כמביכה, אולם ברגע שמתגברים על המכשול, משתנה החוויה מקצה לקצה. יש אף הנוהגים להתגאות בכך, ואומרים: "הנכד שלי הוא מומחה לטלפונים. בכל תקלה אני קוראת לו, והוא מיד מתייצב".
    אם עזרה במשפחה אינה מספקת או אפשרית, מומלץ להצטרף למפגשי הדרכה בנושא שימוש בסמארטפון בגיל השלישי, הנערכים ביוזמת הרשות המקומית או השכונה שבה אתם מתגוררים. אם אין כאלה בסביבתכם, היו אתם היוזמים ליצירת מפגש כזה; מצאו צעיר או צעירה עם אוריינטציה להדרכת הגיל השלישי, והתניעו את המהלך שיסייע לכם ולחבריכם.
  • בטיחות: קיבלתם שיחה מנציג שירות? הדליקו נורת אזהרה, ונהלו את השיחה בעירנות מלאה. אל תמסרו פרטים אישיים בשיחה, ובטח שלא את פרטי כרטיס האשראי שלכם.
    בנוסף, ניתן לקבוע סיסמה או זיהוי טביעת אצבע/פנים לצורך כניסה למכשיר הנייד. דאגו לכך, והבטיחו את הבטיחות הבסיסית לשימוש בסמארטפון
  • שימוש מדוד בטלפון: חשוב מאוד לזכור שמדובר באמצעי לתקשורת, ואמצעי בלבד. כלומר, התקשורת האמיתית אינה מתקיימת אך ורק דרך הטלפון, וחשוב לשלב אותה עם יציאה לפעילויות ספורט, מפגש עם חברים או עם בני משפחה וכן הלאה. שימו לב שאתם מממשיכים לקיים פעילויות ומפגשים פיזיים, והימנעו משימוש מוגזם בטלפון; ברגע שהמכשיר יזכה בנפח שימוש נכון, האפקטיביות שלו תיחשב לאופטימלית.
  • נגישות: ברוב המכשירים, בפעולות פשוטות יחסית ניתן להגדיל את הטקסט ולשנות את התצוגה. בנוסף, ישנן אפליקציות ייעודיות המשפרות נגישות בסמארטפונים ומתאימות אותם לצרכים שלכם (ראו למשל את אפליקציית Big Launcher, שעליה נפרט בפסקה הבאה).

אישה בגיל השלישי מדברת בטלפון הנייד

אפליקציות מומלצות לבני הגיל השלישי

  • אפליקציית Big Launcher: אפליקציה אשר מגבירה את הנגישות במכשיר לקריאה ולשימוש באמצעות מספר פונקציות, ביניהן הגדלת הגופנים והכפתורים וכן הדגשת אייקונים על גבי המסך. האפליקציה מסננת מידע שאינו רלוונטי, ומדגישה הודעות ושיחות חשובות על פי הגדרה. כמו כן, ניתן לאתר שיחה ממספר טלפון לא מזוהה. פיצ'ר נוסף באפליקציה מאפשר לחבר את הטלפון למקלדת רגילה או לממשק המותקן על כיסא הגלגלים.
  • לחצן מצוקה Carbyne: אפליקציה לטלפון וממשק דומה להתקנה בבית, אשר מאפשר למשתמשים ליצור קשר מהיר ומיידי עם שירותי ההצלה או מספרי חירום. האפליקציה הישראלית פותחה כך שתהיה בעלת נגישות גבוהה לבני הגיל השלישי.
  • שושקה: אפליקציית היכרויות ישראלית לבני הגיל השלישי. אחרי הגדרת פרופיל משתמש, ניתן להכיר פרטנר לבילוי, להליכה משותפת ואפילו לקשר רומנטי. על מנת למנוע מצב של משתמשים מזויפים, דורשת האפליקציה לבצע אימות משתמש.
  • אפליקציות של קופות חולים: ככל שמתבגרים עולה החשיבות והמודעות לבצע בדיקות רפואיות, ולקבלת תרופות באופן פשוט וסדיר. בהתאם לזאת, רצוי לוודא שיש בטלפון החכם אפליקציה של קופת החולים שלכם, בה ניתן בכל עת לקבוע תורים לרופאי משפחה ומומחים, להתעדכן בתוצאות בדיקות, לתקף מרשמים קבועים ועוד.
  • אתר למטייל בישראל: בקטגוריית "לגיל השלישי" באתר (חפשו בגוגל: "למטייל בישראל לגיל השלישי), יש עשרות רבות של אטרקציות חוץ אשר מותאמות לבני הגיל השלישי. ביניהן – טיולים, תרבות ופנאי, פעילויות טבע ועוד.

טלפונים חכמים יכולים להוות כלי משמעותי ביותר לבני הגיל השלישי ולתרום רבות לאיכות חייהם.
עם זאת, חשוב להכיר את האתגרים הכרוכים בשימוש בסמארטפונים, ולנקוט בצעדים שימנעו עוגמת נפש.

אנו באחוזות רובינשטיין, רשת הדיור המוגן המובילה בישראל, מומחים במתן מענים מיטביים לבני הגיל השלישי, והפיכת תקופה זו של החיים למאושרת, בטוחה ובריאה יותר.
באחוזות שלנו מתקיימות מעת לעת הדרכות מקצועיות בנושא שימוש בסמארטפון וטכנולוגיות נוספות, כך שכל דייר יכול לקבל סיוע והכוונה ככל הנדרש, וליהנות מהקדמה באופן מיטבי.

רוצים לשמוע עוד על החיים באחוזות רובינשטיין? מוזמנים לדבר איתנו: 3616*

כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

לחיות את החלום בגיל השלישי: מדוע דיור מוגן הוא הפתרון המושלם עבור ההורים שלך?

ככל שההורים שלנו מתבגרים, אנחנו יותר ויותר דואגים לבריאותם ולרווחתם. זהו שלב שבו היוצרות מתהפכות: ההורים, שתמיד היו הגב והמשענת שלנו, צריכים עכשיו אותנו הילדים. אבל אנחנו לא תמיד יודעים מספיק כיצד לפעול, או יכולים לפנות זמן מספק על מנת לסייע להם. עם יציאתם לגמלאות, ולאחר עזיבת הילדים את הבית, עומדים בפני ההורים שלנו, גם […]

ספורט בגיל השלישי: לגוף, למוח, לנפש

בשארה תמר, מנהל מועדון הספורט של אחוזת צהלה, מבתי הדיור המוגן היוקרתיים והמובילים בישראל לא מפסיק לאמן ולחדש, ואוהב כל יום בעבודתו. "לראות את החיוך של המתאמנים – זה שווה הכל", הוא אומר המוטו של בשארה תמר, מנהל מחלקת הספורט של אחוזת צהלה, דיור מוגן בוטיק בצפון השקט של תל אביב, הוא ש"כל אחד יכול […]

דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






    בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

    background Call us
    Accessibility

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility

    Accessibility Statement

    array(0) { }