טוען...

החיים בדיור מוגן

טיפול בהורים מזדקנים: התמודדות עם אתגרים ודרכים מומלצות לסיוע

תאריך:18.03.24

ישנם מאמרים רבים המתייחסים להתמודדות של בני הגיל השלישי עם אתגרים שונים, מנקודת מבטם. מאמרים מעטים יחסית בוחנים את התמודדותם של ילדים עם השינויים שחווים הוריהם.

במאמר זה ניתן במה לדור הצעיר המלווה את הוריו, ונדון בחשיבות הסיוע והטיפול בהורים מזדקנים. נציג את צידו השני של המטבע; נשקף את האתגרים עמם מתמודדים הילדים בעת הסיוע להוריהם, ונציע מספר דרכים לליווי אפקטיבי של ההורים.

על מערכת היחסים שבין הורה לילד

מערכת היחסים בין הורה לילד משנה את צורתה לאורך ציר החיים.
הקשר הראשוני נברא בעת שהילדים באים לעולם, וההורים מהווים עבורם עולם ומלואו, ומכאן נמשכת הדרך בתחנות שונות שבהן גדלים הילדים ומתבגרים, עד שלבסוף הם עוזבים את הקן. שלב מאוחר בציר החיים, המשפיע רבות על מערכת היחסים בין הורה לילדיו, ואף מחולל בה היפוך תפקידים, מתגלה עם כניסתם של ההורים לשערי הגיל השלישי.
סביב גיל זה חלים שינויים באורחת חייו של המבוגר, כמו גם שינויים ולעתים גם הידרדרות בהיבטים פיזיים, נפשיים, מנטליים ועוד. את השינויים הללו רצוי מאוד ששני הצדדים ילמדו להבין בהדרגה ובעדינות.

צעירה מחבקת מאחור אישה מבוגרת
חשיבות הטיפול בהורים מזדקנים

"היא אימא שלי, ולא אני שלה". האמירה הזו יכולה להישמע מתסכלת מצד ילד שאינו מבין מדוע יוצרות העולם התהפכו, ומדוע נדרש ממנו, בעשור הרביעי או החמישי לחייו, לפנות מזמנו העמוס ממילא על מנת לטפל בדמות שמבחינתו אמורה הייתה לטפל בו לעולמי עולמים.
נושא ההתמודדות עם מצבים משתנים בקרב הורים מבוגרים מטלטל לעתים את עולמם של הילדים, שרואים את הוריהם משתנים אל מול עיניהם, וזקוקים לסיוע. באופן כללי, ההתמודדות עם הטיפול בהורים מבוגרים הוא תהליך מורכב, הדורש התייחסות רגישה ומתמשכת.
בגיל השלישי מתעוררים פעמים רבות אתגרים, הדורשים מהילדים להתאים את עצמם למציאות חדשה, ולתמוך בהוריהם לא רק בהיבט הפיזי אלא גם בהיבט הנפשי והמנטלי. ובתוך כך, גם לדעת לשמור על כבודם ועצמאותם של ההורים.

הנה כמה מהמרכיבים המרכזיים המדגימים את חשיבות התמיכה של ילדים בהוריהם:

  • הפגת בדידות: אחת הסיבות לחשיבות הטיפול בהורה המזדקן נשענת על כך שככל שאנשים מתבגרים, הם עלולים להיתקל באתגר הבדידות; נוכחות הילדים לא אמורה למלא באופן מוחלט את החלל שנוצר, אלא לספק קרן אור מסוימת ביומם, שלעיתים מתרוקן לגמרי. ישנם לא מעט דרכים להתמודדות עם בדידות בגיל הזקנה, כגון: שיחה קצרה על כוס קפה, בילוי בתיאטרון, התעניינות במצב הרפואי או בפעילות שקיים ההורה במהלך היום. כל אלה עשויים לתת להורה תחושה שהוא אינו לבד, ואין חשוב מכך.
  • סיוע טכנולוגי: ההתפתחות הטכנולוגית עשויה ליצור תחושת תסכול בקרב אנשים מבוגרים שמתקשים להתמודד עם פעולות במכשירים השונים. בשל כך, התמיכה של הילד בהורה המתבגר חשובה מאוד בהקשר זה; תמיכתם של הילדים או הנכדים בהדרכת הדור המבוגר בנבכי הטכנולוגיות הדיגיטליות, במחשב או באפליקציות בטלפון, כמו למשל בהזמנת תור למרפאה או בהרשמה לפעילות חברתית, מצמצמת את המצוקה והתסכול אצל ההורה.
  • מעקב רפואי: מעקב של הילדים אחר שינויים בריאותיים שעשויים לחול אצל ההורים המזדקנים חשוב מאוד. אדם אינו מסוגל לראות עצמו מבחוץ ולכן סביר שהוא לא יהיה מודע לגמרי לתופעות שחלות עליו כמו בלבול, שכחה, דיכאון, אובדן תחושת זמן ועוד.
    הקרבה בין ילדים להוריהם עשויה לתרום רבות לזיהוי תסמינים בריאותיים, לביקורים אצל רופאים ככל הנדרש, לטיפול רפואי הולם, וכך גם למניעה ועיכוב בהידרדרות מצבם.

    כיצד הילדים מושפעים מהשינויים אצל הוריהם?

    שינויים לרעה שחלים אצל ההורים, נחווים בצורה כאובה אצל ילדיהם.
    כך לדוגמה, הורה שראייתו נפגעה, וכתוצאה מכך נשללת ממנו האפשרות לחדש את רישיון הנהיגה שלו, חש תחושה כבדה של אובדן העצמאות. כאבו של האב משליך על הכאב של הילד, שנעצב עד מאוד לראות את ההורה שהעריץ כל חייו כמנהיג ומוביל תהליכים תלוי לפתע באחרים, ובו עצמו.

    קושי נוסף נוצר בשל העובדה שעל פי רוב התמיכה בהורה מתבקשת בשלב שבו הדור הצעיר עסוק באופן משמעותי במשפחה שהקים, בקריירה או בכל מעגל אחר בחיים ששואב ממנו אנרגיה רבה. מספיק טלפון באמצע היום של הורה המתקשה להזמין תור לרופא חיוני, כדי שסדר יומם של הילדים ישתנה והלחצים יגברו. כל השינויים הללו דורשים הסתגלות מחודשת של בני דור הילדים למצב החדש שניצב לפתחם.

    גבר צעיר מחבק גבר מבוגר בזמן הליכה ספורטיבית

    המלצות להתמודדות, תמיכה וטיפול בהורים בגיל השלישי

    השינוי במצב ההורים מתרחש כחלק משרשרת מעגל החיים, ובלתי אפשרי לשנותו. זו המציאות, ומכאן נותר רק למצוא את הדרך לתמוך בהורים המתבגרים באופן אפקטיבי, כך שהיא תועיל להם ותחזק את הקשר הבין דורי. הנה כמה המלצות בכל הנוגע לתמיכה במבוגרים בני הגיל השלישי:

    • תקשורת פתוחה: שיחות קבועות מאפשרות לילדים להבין את הצרכים, הפחדים והרצונות של הוריהם, ומאפשרות תמיכה טובה ויעילה יותר. בשיחה פתוחה וכנה יכול למשל להתברר, שההורה שמדווח על הקשיים שעברו עליו במהלך היום, לא עשה זאת כדי להניע את בנו או בתו לפעול, או לתקן דבר מה, אלא מתוך צורך לשתף אדם קרוב במה שעבר עליו.
      טיפול בהורה מזדקן באמצעות תקשורת פתוחה מאפשר הבנה הדדית של הצרכים, ומהווה בסיס לבניית מערכת יחסים חדשה ובריאה.
    • תמיכה בבריאות: עד כמה שחשובה התעניינותם של הילדים בשלום הוריהם, תועלת רבה עוד יותר תופק ככל הנראה ממעורבותם בפעילויות שיתרמו לבריאותם. למשל, במקום לנהל שיחת התעניינות, אפשר להמירה פעם בשבוע בהליכה משותפת בפארק. במקום להתעניין בשמירה על התזונה, יכולים הורה וילד לשבת יחד סביב שולחן ולאכול ארוחה בריאה, או לנסות להגביר את התיאבון שאיבד ההורה בזמן האחרון.
    • סיוע במשימות יומיות: ככל שההורים מתבגרים, משימות יום־יומיות עשויות להפוך למאתגרות. ילדים יכולים לספק סיוע מעשי בפעילויות כמו קניות בסופרמרקט, הסעות על פי צורך, טיפול בבעיות תחזוקה בבית ההורה וכדומה. אין ספק שההורה יהיה שבע רצון, ושתחושת הביטחון שלו תלך ותגבר.
    • טיפוח מסגרות חברתיות: בדידות היא אחת הרעות החולות של בני הגיל השלישי בימינו, ויש לה השפעות נפשיות ובריאותיות מזיקות ביותר. מומלץ לערוך ביקורים קבועים של הילדים או הנכדים, ולקבוע ימים ושעות קבועים, כך שהם יהיו תדירים ורציפים. מעבר לכך, פעלו בכל דרך על מנת לעודד את ההורים להשתתף בפעילויות חברתיות מותאמות באזור מגוריהם – מועדונים לגיל השלישי, הרצאות, טיולים וכדומה.
    • תכנון פיננסי: ליציאה לפנסיה יש השלכות כלכליות. על פי מידת הפתיחות מצידם של ההורים, מומלץ לסייע להם להבין את מצבם הכלכלי לקראת פרישתם לפנסיה ואחריה, ובהתאם למסקנות, לבנות תוכנית להתנהלות נכונה. אם אין ברשותכם את הידע הנחוץ, מומלץ להתייעץ עם מתכנן פיננסי, שיפרוש בפניכם את המפה המלאה, ויעניק להוריכם תחושת ביטחון כלכלית.
    • קרבה לבית ההורה: על מנת לספק להורים שלכם פתרונות וסיוע באופן יעיל וקל יותר, מומלץ שיתגוררו בסמוך אליכם. במרבית המקרים, הילדים מסייעים להוריהם למצוא מקום מגורים הקרוב יותר לזה שלהם, ולעתים אלה דווקא הילדים שמתקרבים להורה. כך או כך, לקרבה הפיזית להורים מזדקנים יש משמעות רבה והיא תורמת לאיכות החיים של ההורים.
    • מתן כבוד לגבולות הפרטיים: חשוב להבין שגם אם אתם הילדים נדרשים לעזור להורים המבוגרים, אין זה אומר שמעתה ואילך ניתן גם האות להשתלט על זכותם לשמור על פרטיותם, או על הזכות לנהל את חייהם בצורה שהם מאמינים בה. זכרו לכבד זאת בכל עת!
    קבוצה של אנשים בגיל השלישי בטיול
    דיירי בית הדיור המוגן אחוזת צהלה בטיול
    • מעבר לדיור מוגן: מעבר של ההורה לדיור מוגן איכותי יכול לספק מענים לרוב ככל האתגרים הקשורים לטיפול וסיוע של ילדים בהוריהם, שבעצמם יוכלו ליהנות מחיים פעילים ומאושרים.
      כרשת המובילה לדיור מוגן בישראל, אחוזות רובינשטיין מתמחות בסוגיות הקשורות לגיל השלישי ומתן פתרונות מיטביים לתקופה זו בחיים.
      חיי החברה העשירים, הפעילויות האיכותיות סביב השעון, הביטחון הרפואי והאישי, הדירות והמרחבים הציבוריים המטופחים, המתוחזקים והמותאמים; כל אלה ועוד מאפשרים לכם הילדים להיות שקטים לגמרי, בזמן שהוריכם מבלים בנעימים, עסוקים ומסופקים, במה שרבים מהם כמתארים כבית מלון חמישה כוכבים ו"כתקופה היפה בחיי".
      פעמים רבות, המגורים בדיור מוגן תורמים גם לחיזוק הקשר בין ההורים לילדים ולנכדים, היכולים להתרכז ביחסיהם ולא רק בנושאים תפעוליים שונים. 
      חשוב לציין גם כי במידה וחלה הידרדרות במצב ההורה, האחוזות ערוכות אף לכך, שכן הן כוללות אגפי דיור תומך ואגפים סיעודיים ברמה הגבוהה ביותר. 

    אנו כאן עבורכם לכל שאלה, התייעצות או קביעת פגישה: 3616*

    כתבות מגזין נוספות שיעניינו אותך

    דיור מוגן מומלץ: כך תדעו איך לבחור בדיור המוגן המתאים לכם ביותר

    דיור מוגן הפך לאופציה אטרקטיבית ביותר עבור אוכלוסיית גיל הזהב בזכות סביבת מגורים מוגנת ובטוחה, מגוון רחב של פעילויות פנאי, תרבות וספורט, קהילה חברתית איתנה, שירותים רפואיים צמודים ואבטחה 24/7. כיום יש מגוון גדול של בתי דיור מוגן בארץ, כך שאפשרויות הבחירה רבות וההתלבטויות לא מעטות. לכן, ועל מנת לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה, במאמר […]

    דיור מוגן בזמן מלחמה: מעטפת של ביטחון עבור בני הגיל השלישי

    בעת מלחמת "חרבות ברזל" אנו חווים ימים מהמאתגרים שידעה מדינת ישראל. אתגרים נפוצים בגיל השלישי כמו בדידות, חרדה, פגיעה באיכות החיים ותחושות ביטחון מעורערות הופכים לגדולים פי כמה וכמה. במחקר שפורסם לאחרונה, אשר נערך על ידי ד"ר אליקים כסלו מבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית בירושלים, נבדקו השלכות המלחמה על אוכלוסיית הגיל השלישי והרביעי […]

    דיירי האחוזות מספרים על החיים בהן

    צפו בדיירי אחוזות רובינשטיין מספרים על המעבר לאחוזות ועל החיים בהן >>

    מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

    מתעניינים באחת מאחוזות רובינשטיין?

    השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם!
    ניתן ליצור קשר גם בטלפון 076-599-6619






      בלחיצה על "שליחה" אני מאשר/ת כי קראתי את התקנון וכי הפרטים שמסרתי יכללו במאגר המידע של אחוזות רובינשטיין בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

      background Call us
      Accessibility

      FEEDBACK

      Description

      Accessibility

      Accessibility Statement

      array(0) { }